El mirall perdut. Jueus i conversos a l’edat mitjana l Recursos per a la visita

Tot i que la diferència existeix, l'alteritat es construeix.
Tota imatge creada és un mirall que reflecteix una manera de veure. Mirem el món i els altres en relació amb nosaltres mateixos, a través de la nostra mentalitat i actitud.
Mitjançant una àmplia selecció d’obres, aquesta exposició recupera un mirall medieval: el retrat dels jueus i els conversos concebut pels cristians a Espanya entre 1285 i 1492. Durant aquesta època, les imatges van tenir un paper fonamental en la complexa relació entre aquests tres col·lectius. Si, d’una banda, van ser un mitjà important de transferència de ritus i models artístics entre cristians i jueus, a la vegada que van propiciar un espai de col·laboració entre artistes d’ambdues comunitats, de l’altra, com a revers ombrívol, van contribuir a difondre l’antijudaisme creixent que niava a la societat cristiana. En aquest terreny, l’estigmatització visual dels jueus va ser un reflex fidel del mirall cristià, de les seves creences i ansietats, i, amb això, un poderós instrument d’afirmació identitària.
Després de la massiva conversió de jueus al cristianisme com a conseqüència dels pogroms de 1391, les imatges de culte es van situar en el centre de la polèmica, fins esdevenir una prova per afirmar la sinceritat dels nous cristians o, pel contrari, per acusar-los de judaïtzar. L’extensió d’aquestes sospites infundades d’heretgia judaïtzant es troba a la base de la fundació de la Inquisició espanyola el 1478. Conscient del poder de les imatges, la nova institució va fer-ne un ús intensiu, ja fos per dissenyar poderoses escenografies o per definir fórmules d’identificació visual dels conversos.
Les imatges d’aquesta exposició ens recorden que, si bé la diferència existeix, l’alteritat es construeix.