Retrat de la novel·lista Colette

Retrat de la novel·lista Colette

Retrat de la novel·lista Colette

El feminisme és la idea radical que sosté que les dones som persones.

Angela Davis

 

En el retrat de la novel·lista Colette es representa una dona que s’acaba d’aixecar, tranquil·la, mig adormida encara. Veiem aquí una dona en una posició més natural i realista que podríem associar al context francès on, després de la Revolució Francesa, la posada en qüestió dels poders oficials (monarquia i Església) va propiciar un millor escenari per a l’emancipació de la dona dels seus rols assignats històricament. Tot i això, Colette, una escriptora reconeguda en el seu moment, també patí l’oblit violent al qual la història, com a disciplina acadèmica, sotmet les dones. La historiadora de l’art Griselda Pollock es pregunta en el seu llibre Visió i diferència. Feminisme, feminitat i històries de l’art si el fet d’incloure les dones dins la història de l’art seria equivalent a crear una història feminista de l’art. L’autora afirma que el simple fet de demandar que es consideri a les dones no sols canvia allò que s’estudia i allò que es torna rellevant en una recerca, sinó que també qüestiona el pla polític de les disciplines existents. Tant l’oblit de les dones com la construcció d’uns estereotips determinats que normativitzen allò que elles són, forma part del sexisme estructural que conforma la nostra societat i contribueix de manera activa a la producció i perpetuació d’aquesta realitat.

 

Retrat de la novel·lista Colette, Jacques-Émile Blanche (1905)