Copó de la Cerdanya. Cap a 1195-1200

Copó de la Cerdanya
 

Copó de la Cerdanya. Cap a 1195-1200

 

Copó de la Cerdanya. Cap a 1195-1200

Les necessitats del culte i la litúrgia determinaven que en cada església hi hagués objectes, com ara copons o ciboris, que podien assolir un cert luxe amb revestiments d’or, plata o amb aplicacions de pedres precioses. Moltes obres, però, eren fetes amb metalls més assequibles com ara el coure daurat i decorat sovint amb esmalts. Llemotges, al centre de França, va ser un dels llocs més importants en la producció de peces d’esmalt en època romànica i els seus objectes es podien trobar en molts llocs d’Europa. El Copó de la Cerdanya, del qual es conserva només el cos central format per dues peces semiesfèriques encaixades, és una de les mostres més antigues de l’arribada de productes de Llemotges a Catalunya i és també exemple de l’abast de les tendències renovadores del 1200.

Dotze de les divuit figures representades, imberbes i poc individualitzades, s'han identificat amb els apòstols (duen llibre), mentre que les altres sis s'han considerat profetes o àngels, tot i que no tenen atributs clars.

 

 

Copó de la Cerdanya, Anònim, Llemotges, cap a 1195-1200