Art i Compromís. Proposta d'activitat 4
Objectius
- Ampliar la mirada de justícia.
- Comprendre les diferències entre pau positiva i pau negativa.
- Introduir la mirada de pau positiva a la justícia transicional.
Continguts
- Triangle de les violències.
- Pau positiva i pau negativa.
- Justícia transicional.
- Justícia restaurativa.
- Art i memòria històrica.
Tipus d'activitat
- Visionat d'un documental (28')
- Gestió col·lectiva d'un conflicte. Justícia restaurativa.
Material
- Projector, internet, ordinador.
- Guia Art i compromís durant la Guerra Civil, una perspectiva des de la cultura de pau (pdf - 19 Mb). Sobre aquesta guia.
Altres observacions
- És recomanable que la sessió la condueixi el tutor/a o un professor amb molt coneixement del grup i de la seva història compartida.
Competències a treballar
- Competències de l’àmbit artístic: dimensió expressió interpretació: competències 5 i 6; Dimensió societat i cultura: competències 8, 9 i 10.
- Competències bàsiques de l’àmbit de cultura i valors: dimensió interpersonal: competència 5; Dimensió sociocultural: competències 8 i 10.
- Competències bàsiques de l’àmbit social: dimensió històrica: competències 1, 2, 3 i 4; Dimensió cultural i artística: competències 8 i 10.
Tècniques d'avaluació suggerides
- Observació d’actituds. Depenent del temps disponible, és recomanable posar en espais comuns les creacions de l'alumnat. Servirà de "portafolis" avaluatiu per al docent.
Altres suggeriments
- És recomanable que la sessió la condueixi el/la tutor/a del grup o un/a professor/a que tingui coneixement a fons de les dinàmiques grupals i de les situacions particulars dels alumnes.
Sobre la justícia transicional
- Guia didàctica "Després de la pau". Sèrie de documentals per la pau, la memòria i la reconciliació.
- Polítiques de memòria, gènere i ciutat (2017). Institut de ciències polítiques i socials.
- Galtung, Johan. Paz por medios pacíficos. Paz y conflicto, desarrollo y civilización. Bilbao: Bakeaz/Gernika Gogoratuz, 2003.
- Ardila, Dorys, Justicia transicional: principios básicos.
- Escola de pau de la Universitat Autònoma de Barcelona
- Entrevista Neus Andreu, facilitadora de Fil a l’agulla “Processar el trauma col·lectiu és treballar en la prevenció de guerra” (2016).
- Departament Ensenyament, protocol d’odi i discriminació. Pràctiques restauratives. Els cercles restauratius.
- Noticia al diari digital “Cuarto poder” que mostra els conflictes generats a Espanya arrel de la llei de memòria històrica.
- Portal web d’ARMH (Associació per a la recuperació de la memòria històrica).
- Notícia relacionada amb la polèmica generada per l’estàtua de Franco a l’exposició “Franco, Victòria, República. Impunitat i espai Urbà”.
Sobre les "arpilleres de la memoria" de Chile
- Article Roberta Bacic: “Arpilleras que claman, cantan, denuncian e interpelan”.
- Catàleg d’arpilleres del Museu de la Memòria de Chile.
- Document audiovisual del canal de Youtube Swisslatin que parla sobre les arpilleres xilenes.
- Documental "Periódico de Tela". Exposición Arpilleras de Chile.
Sobre l'art tèxtil