Art i compromís. Sobre aquesta guia
La guia consta de diverses propostes pedagògiques que vinculen l’art i l’educació en el conflicte sota el prisma del moment històric de la Guerra Civil.
Totes les temàtiques seleccionades per a l’elaboració de la guia parteixen dels temes i les obres presents a la visita dinamitzada Art i compromís durant la Guerra Civil, una perspectiva des de la cultura de la pau, amb la intenció que serveixi per aprofundir en alguns dels aspectes que s’hi treballen. La visita ofereix un ventall d’oportunitats d’aprenentatge que no es poden desenvolupar amb l’estona que dura l’activitat al museu, i que es podran dur a terme amb millors condicions a l’entorn del centre educatiu.
La guia és també una eina útil com a recurs per treballar aspectes de la cultura de pau de manera autònoma, sense haver fet la visita al museu. Pot servir per introduir certs temes i dona pistes d’algunes metodologies que poden ser útils a l’aula.
Hi trobareu cinc propostes, pensades per a desenvolupar-se preferiblement en dues sessions; d'entre dues i tres hores per a cada proposta pedagògica. El nombre d’hores dependrà de l’adaptació que faci cada professional de les activitats, així com del tipus d’avaluació que es dugui a terme. L’enfocament pedagògic de la proposta cerca un aprenentatge vivencial i reflexiu, en el que els alumnes hagin de generar respostes a qüestions obertes, i vincular els nous aprenentatges amb la seva experiència diària. Totes les propostes tenen la següent estructura:
- Un resum dels continguts de la proposta.
- Elements per la reflexió: introducció i explicació de la temàtica, on es comparteixen referents per explorar els temes proposats.
- Acció a l’aula!: Aquí el protagonisme recau en l’alumnat, i s’ofereixen propostes pràctiques per explorar els temes a partir de l’experimentació i de processos creatius. S’inclouen propostes d’avaluació de les activitats.
- Per saber-ne més: llistat de fonts (llibres, webs, material audiovisual, entitats, etc.) que serveixin com a punt de partida per a ampliar els continguts de les activitats.
FINALITATS EDUCATIVES
- Incorporar l’educació per la pau i en el conflicte dins del sistema educatiu formal.
- Integrar l’art i l’expressió artística com a eines vàlides i potents per interpretar el món i a la vegada expressar el món intern, principalment en relació a la transformació de conflictes.
- Mostrar una actitud crítica i oberta davant de l’entorn que ens envolta.
- Comprendre dinàmiques i posicions que es donen en el conflicte macro (social i/o històric), per afavorir l’autoconeixement en el conflicte quotidià.
- Potenciar la valoració positiva dels museus com a espais d’aprenentatge significatiu i contextualitzat.
Tot seguit presentem una taula en la que s’especifica la vinculació de les propostes d’activitats amb el currículum oficial de secundària.
En primer lloc, presentem els links de les pàgines a on es poden trobar els documents del currículum per a consultar les diferents competències bàsiques per àmbits, així com les recomanacions del seu desplegament que es proposa al currículum oficial.
Àmbits de competències
|
Dimensions didàctiques |
Competències concretes |
Competències bàsiques de l’àmbit artístic |
Dimensió expressió interpretació i creació |
Competència 5: Compondre amb elements dels llenguatges artístics utilitzant eines i tècniques pròpies de cada àmbit. |
Competència 6: Experimentar i/o improvisar amb instruments i tècniques dels llenguatges artístics. |
||
Competència 7: . Desenvolupar projectes artístics disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lectius. |
||
Dimensió societat i cultura |
Competència 8: Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions. |
|
Competència 9: Gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social. |
||
Competència 10: Fer ús del coneixement artístic i de les seves produccions com a mitjà de cohesió i d’acció pro-social. |
||
Competències bàsiques de l’àmbit de cultura i valors |
Dimensió personal |
Competència 3: Qüestionar-se i usar l’argumentació per superar prejudicis i per consolidar el pensament propi. |
Competència 4: Identificar els aspectes ètics de cada situació i donar-hi respostes adients i preferentment innovadores. |
||
Dimensió interpersonal |
Competència 5: Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences. |
|
Competència 6: Aplicar el diàleg i exercitar totes les habilitats que comporta, especialment per a la solució de conflictes interpersonals i per propiciar la cultura de la pau. |
||
Dimensió sociocultural |
Competència 7: Comprendre i valorar el nostre món a partir de les arrels culturals que l’han configurat. |
|
Competència 8: Copsar les dimensions ètiques dels grans relats literaris i de les obres artístiques. |
||
Competència 9: Analitzar críticament l’entorn (natural, cientificotecnològic, social, polític, cultural) des de la perspectiva ètica, individualment i de manera col·lectiva. |
||
Competència 10: Realitzar activitats de participació i de col·laboració que promoguin actituds de compromís i democràtiques. |
||
Competències bàsiques de l’àmbit social |
Dimensió històrica |
Competència 1: Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica. |
Competència 2: Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat. |
||
Competència 3: Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals. |
||
Competència 4: Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics. |
||
Dimensió cultural i artística |
Competència 8: Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat. |
|
Competència 10: Valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un món global i divers. |
||
Dimensió ciutadana |
Competència 13: Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones. |