I. L'ascensió de l'artista modern
I. L'ascensió de l'artista modern
Un antic mite que fa referència al prestigi de l'artista recull que Alexandre el Gran visitava sovint el pintor Apel·les, a qui havia elegit per perpetuar la seva imatge, al seu taller. Per la seva banda, el poeta, crític i traductor francès Baudelaire deia que la modernitat és una època d'herois amb sabates de xarol. Del món dels mites es passa a un altre de quotidianitat burgesa, que els artistes representen sovint en el recolliment de l'aficionat o del col·leccionista que mira gravats al taller. A més, el gravat és un mitjà múltiple i més econòmic que la pintura o l'escultura, que permet a l'artista modern difondre la seva obra entre unes capes socials que ja no són només les de l'alta burgesia.
I.3. L'aprenentatge de l'artista. L'acadèmia
I.5. L'artista al taller
I.6. L'artista bohemi
I.7. El retrat burgès
I.8. L'aficionat al taller
I.9. Orientalisme
I.10. Japonisme i altres exotismes
I.11. Pintura d'història versus crònica d'actualitat