Escoles Tàndem

Escoles Tàndem

Print

El curs 2013-2014 el Museu Nacional d’Art de Catalunya va començar a treballar amb l’antiga l’Escola Miquel Bleach, l’actual Institut Escola Arts, dins del marc del projecte Escoles Tàndem. Aquest projecte impulsat per la Fundació Catalunya La Pedrera té per objecte fomentar l’èxit educatiu en entorns escolars complexos.

Amb aquesta finalitat es va establir una col·laboració de llarg recorregut que pretén enriquir l’experiència educativa, la qualitat dels aprenentatges i la millora dels resultats acadèmics a través de l’art i el patrimoni.

Hi participen tots els nivells educatius de l'escola, des d’educació infantil fins a la secundària. En els tres primers anys de treball conjunt (2013-2016) es va produir una transformació profunda de la manera de treballar a l’escola. El canvi va ser metodològic i també organitzatiu  i  es va centrar en la implementació de dues metodologies:

  • El treball per projectes on l’art i el patrimoni artístic tenen un paper rellevant.
  • Les Estratègies de Pensament Visual que s’utilitzen per aconseguir integrar, a través de l’art,  la diversitat cultural i lingüística present a l’escola d’una manera creativa i eficaç.

Cada curs els projectes es vertebren a partir d’un tema de recerca triat per l’escola o a proposta del museu dins del marc dels ODS.

Els àmbits de col·laboració  van des de la formació i assessorament del professorat per desenvolupar projectes concrets fins a l’acció comunitària que implica la participació de les famílies en esdeveniments diversos amb l’art com a agent mediador. La sostenibilitat d’aquest projecte al llarg del temps està basada en la filosofia del win win. D’una una banda l’escola diversifica i amplia els seus espais d’aprenentatge: les sales i els oficis del museu despleguen un espai multidisciplinari  on ciències i humanitats adquireixen un sentit complementari al voltant de l’obra d’art.

Un dels objectius de la col·laboració ha estat  proporcionar eines per tal que els mestres i els estudiants de l’escola creixin en autonomia en l’ús de l’art. Per altra banda, l’escola col·labora amb el museu ajudant a testar  nous programes i activitats i en la formació d’altres mestres en el domini de les Estratègies de Pensament Visual.

Vegeu el documental

"Tàndem, art a l'escola" (0:24:45)

Per saber-ne més

Museus i Creativitat

"Cocrear en tàndem: el Museu i una comunitat educativa sumen la seva capacitat creativa per transformar un centre escolar a través de les arts" (pàg 31-42 )

Article de Sandra Figueras i Esther Fuertes, tècniques del Departament d’Educació del Museu Nacional d'Art de Catalunya.

Article al blog del museu

Tàndem: escola i museu

"Tres anys de Tàndem: l'escola i el museu socis en l'educació"

Article d'Esther Fuertes, tècnica del Departament d’Educació del Museu Nacional d'Art de Catalunya.

Escoles Tàndem