La Vall de Boí, 20 anys com a Patrimoni de la Humanitat
La Vall de Boí, 20 anys com a Patrimoni de la Humanitat
El 30 de novembre es compleixen vint anys que nou esglésies romàniques de la Vall de Boí van ser declarades Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Es tracta de Sant Climent de Taüll, Santa Maria de Taüll, Sant Joan de Boí, Santa Eulàlia d’Erill la Vall, Sant Feliu de Barruera, la Nativitat de Maria de Durro, Santa Maria de Cardet, l’Assumpció de Coll i l’ermita de Sant Quirc de Durro. La importància del conjunt radica en la seva concentració en un espai delimitat, com és el de la vall, així com en la integritat global de les esglésies i en el fet que segueixin en ús. Igualment, destaquen com a reflex dels corrents internacionals en el context pirinenc català.
Les esglésies es van construir entre els segles XI i XII i reflecteixen l’evolució de l’arquitectura de la Ribagorça i dels territoris del seu voltant des de les fórmules del primer romànic fins a les més avançades, amb la incorporació de l’escultura monumental. Algunes d’elles mostren diverses etapes constructives i decoratives, així com transformacions dels segles posteriors a la seva construcció, restauracions a part. Encara actualment les admirem per la seva perfecta integració el paisatge natural i humà del qual formen part intrínseca.
Més enllà de l’arquitectura i d’un entorn únics, el romànic de la vall també és valorat universalment pels conjunts de pintura mural que en gran part es conserven al Museu Nacional, on van ser traslladats als anys 20 del segle passat, ara fa pràcticament cent anys. En destaca l’absis de Sant Climent de Taüll, datat cap a 1123, que és reconegut internacionalment com una obra mestra de la pintura medieval. De les esglésies, també provenen importants exemples de mobiliari i imatgeria dels segles XII i XIII, com és el Davallament d’Erill la Vall, repartit entre el museu i el Museu Episcopal de Vic.
Des del museu, volem donar l’enhorabona per aquests vint anys als habitants de la vall, però sobretot felicitar a tantes persones i institucions que, des de fa dècades, han dut a terme una tasca extraordinària a fi de conservar, difondre i adequar als nous temps un conjunt excepcional i irrepetible.
