La col·lecció d’art modern creix

Interval de dates:
17/12/2018
Document:
PDF icon Dossier de premsa

El Museu Nacional d’Art de Catalunya obre dues noves sales per a l’art de postguerra i segona avantguarda, incorpora tres noves obres de Picasso i el projecte Habitació, de Pedro G. Romero, a l’espai dedicat a la Guerra Civil.

Amb el títol Una avantguarda possible, dues noves sales al final del recorregut de la col·lecció d’Art Modern inclouran les obres que han ingressat recentment al Museu i que formen part del període de la segona avantguarda, entre els anys de postguerra, franquisme i la recuperació de la democràcia. Aquesta serà la primera presentació d’art d’aquest període que realitza el Museu Nacional, i ve complementada per altres exposicions com Liberxina. Pop i nous comportaments artístics, 1966-1971, actualment oberta al públic, i Objecte, tòtem i matèria. Escultura de postguerra a Catalunya, que es podrà veure a finals del 2019. A més a més, aquesta primavera s’obrirà un altre nou espai dedicat a presentar encara més ingressos a la col·lecció.

Cal destacar que les obres que es presentaran són del Museu Nacional i la Generalitat de Catalunya, així com d’altres que provenen del MACBA, la Fundació Tàpies, la Fundació Rogent i la Fundació Palau, i més. Gràcies a aquests préstecs, dipòsits i convenis de col·laboració es podrà oferir una representació acurada i consistent de l’art català del període, amb una rotació d’obres que mostrarà riquesa i diversitat.

Norman Narotzky, Webs, 1956. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya. Col·lecció Nacional d’Art, 2018

D’altra banda, tres noves obres de Picasso s’incorporen a la col·lecció amb la col·laboració del Museu Picasso de Barcelona. La primera és un autoretrat, presentada a la Sala 40, Retrats i Autoretrats, de quan Picasso tenia només catorze anys i estudiava Belles Arts a la Llotja. Les altres dues orbes seleccionades es podran trobar a la Sala 41, L’aprenentatge de l’artista. L’acadèmia. Una d’elles basada en l’acadèmia del natural, un nu masculí; i l’altra és una còpia parcial de l’obra d’Arcadi Mas i Fondevila, font d’inspiració de Picasso, que trobem a l’exposició permanent d’Art Modern del Museu Nacional.

Pablo Picasso, Autoretrat. Barcelona, Museu Picasso Barcelona en dipòsit al Museu Nacional. Donació Pablo Picasso, 1970 © Sucesión Pablo Picasso, VEGAP, Madrid, 2018

Finalment, des del 15 de desembre i fins al 28 d’abril, s’exposa el projecte Habitació, per Pedro G. Romero, a les sales dedicades a la Guerra Civil amb material documental, fotografies, films i bibliografia. Habitació gira al voltant de les anomenades txekes psicotècniques d’Alphonse Laurencic, els centres de detenció que van funcionar entre 1937 i 1939 a temples i convents de Barcelona i València. Així mateix, s’ha convidat als artistes Patricia Gómez, Ma Jesús González, Lola Lasurt i Álvaro Perdices, qui han treballat amb els materials i categories al voltant de les txekes al Archivo F.X., un projecte en què Pedro G. Romero treballa des de 1999, que tracta sobre iconoclàstia, profanació i blasfèmia en relació amb les pràctiques radicals de l’art i l’estètica modernes i contemporànies.

Habitació, sala. Un projecte de Pedro G. Romero al Museu Nacional. Foto: Museu Nacional d’Art de Catalunya (Marta Mérida), 2018

#Avantguarda