El 2019 en 10 xifres

Interval de dates:
09/01/2020

El Museu Nacional d’Art de Catalunya va rebre 837.694 visitants el 2019, un any en el qual ha impulsat de forma especial la projecció internacional de la seva col·lecció organitzant exposicions fora de la seva seu, al Japó i al Brasil. Juntament amb les celebrades a diverses ciutats espanyoles, aquestes exposicions han atret més de 252.501 visitants.

El 2019 257.492 persones van poder gaudir d’una entrada gratuïta o amb descompte al Museu Nacional. En total, els visitants a la seu de Barcelona i a les exposicions de la col·lecció organitzades fora del museu superen el milió.

El museu, que en el 2019 va presentar una nova Estratègia i Pla d’Acció, tanca així un cicle estratègic doblant els seus visitants respecte al 2012 i se centra ara a potenciar la seva dimensió social, amb nous plans d’accessibilitat i igualtat d’accés a la cultura.

Les exposicions

Pel que fa a les exposicions organitzades a la seva pròpia seu, Bartolomé Bermejo. El geni rebel del segle XV, organitzada en col·laboració amb el Museo del Prado i la National Gallery de Londres, és un dels grans projectes presentats pel Museu Nacional el 2019, junt amb les mostres dedicades a Antoni Fabrés o a Aurèlia Muñoz. Durant el 2019 el museu també ha dedicat una especial atenció als àmbits del còmic i la fotografia, amb exposicions com El Víbora. Comix contracultural, Osamu Tezuka. El Déu del Manga o la mostra dedicada al gran fotògraf barceloní Oriol Maspons. En total, aquestes exposicions van atreure 214.959 visitants.

Entre les exposicions internacionals destaca l’èxit de la mostra dedicada a Juli González al Brasil i la bona acollida de la mostra sobre la Barcelona modernista que es veurà en cinc ciutats del Japó i que culminarà el seu viatge el 2020 a Tòquio.

La col·lecció en xifres

La col·lecció permanent continua sent el major atractiu del Museu Nacional, que el 2019 ha introduït algunes importants novetats a la col·lecció d’art modern i a les sales d’art de la Postguerra i Segones Avantguardes.

El museu treballa intensament per enriquir les diferents col·leccions a través d’adquisicions, donacions o dipòsits i, especialment, per a la formació de la col·lecció d’art de postguerra i Segona Avantguarda que permetrà allargar el relat del museu fins a la dècada dels anys 70 del segle XX. Fruit d’aquest treball, l’any passat 159 obres van ingressar al seu fons i 51 són obres de dones artistes: Mari Chordá, Aurèlia Muñoz, Laura Pérez Vernetti, Marta Guerrero, Isa Feu, Marta Clavé i les fotògrafes Aleydis Rispa i Cristina Muñoz.

El museu també treballa intensament en la difusió i projecció de la seva col·lecció a través de la participació amb préstecs i dipòsits a exposicions i col·leccions tant nacionals com internacionals. El 2019 es van prestar 477 obres a 50 institucions diferents, d’aquestes 271 van viatjar a museus estrangers.

Tots aquests projectes impliquen una ingent tasca de registre, conservació i restauració. Així, durant el 2019 el departament de Conservació i restauració ha intervingut o restaurat un total de 730 obres dels fons del museu.

Programes públics

El museu desenvolupa un ampli programa d’activitats en l’àmbit de l’educació i per a diferents tipus de públic, que inclou concerts, cicles de conferències, sessions teatrals, projeccions de pel·lícules, etc. Al llarg de l’any 74.484 persones van participar en aquest conjunt d’activitats.

El Museu Nacional ha intensificat la seva participació en alguns dels esdeveniments culturals més rellevants de la ciutat de Barcelona, com el Festival Loop, el Festival Grec i ha pres part en una producció del TNC. Aquestes col·laboracions es sumen a d’altres ja consolidades amb institucions de referència com la Filmoteca o l’Esmuc, creant una xarxa d’interrelacions entre les diferents arts.

El públic

Un 22% dels visitants del museu procedeixen de Barcelona, un altre 22% de Catalunya i un 3 % d’Espanya. Entre els turistes estrangers destaquen els visitants dels Estats Units (9%), França (6%) Regne Unit (4%) o Rússia (4%).

Els Amics del Museu continuen creixent i són ja 3.193 persones que donen suport al museu i participen en les diferents activitats que organitza la Fundació.

Medi ambient i responsabilitat social

El museu ha renovat les seves dues certificacions IQNet SR10 i ISO 14.001, i treballa sempre des de la perspectiva de la responsabilitat social i la sostenibilitat. El medi ambient és un tema central i durant el 2019 continua amb les mesures d’estalvi i millora que han permès segregar el 70% dels residus i continuar amb les mesures d’estalvi energètic.

El 2019 en 10 xifres