Anglada Camarasa. L'arxiu premeditat | Recursos per a la visita
L’exposició desvela l’arxiu de l’artista Hermen Anglada Camarasa (Barcelona, 1871 - Port de Pollença, 1959), donat per la seva família. La premeditació amb què genera el seu arxiu ens descobreix una personalitat antibohèmia en temps de bohemis, que controla i planifica la seva carrera artística. El fons documental està integrat per correspondència personal, quaderns, àlbums de premsa i fotografies fetes per Anglada que revelen el seu procés creatiu.
El discurs expositiu ens mostra l’arxiu en relació amb obres de l’artista, una mostra de naturalesa híbrida que invita l’espectador a passejar per un arxiu fora de l’arxiu i a conèixer l’artista a través de la documentació que ell va generar. El fons documental, recentment inventariat per l’arxiu del museu, ens revela la importància d’Anglada Camarasa, l’artista català amb major dimensió internacional entre Marià Fortuny i Joan Miró.
Anglada Camarasa és un professional que monitora i gestiona la seva obra i la seva carrera artística estrictament. Va redactar una sèrie de quaderns en què exercia una certa tutela de la seva obra i com se n'havia de gestionar l'ús. En un d'ells, establia una mena d'inventari de la seva obra amb la idea d'una futura "exposició retrospectiva". És el que coneixem com a Quadern blau, en el qual l'artista distribuïa les seves creacions en diferents categories.
"El fons Anglada Camarasa és un arxiu premeditat. Res a veure amb una acumulació de papers que el temps ha descobert amagats en algun racó. Hi ha ordre, concreció. Com un presagi o certesa previsible, l'arxiu referencia actes de latència pausada per construir allò que reeixirà. Hi ha una lectura de futur en el present de la creació dels documents".
Cuerva, Pilar (2023). “Hermen Anglada Camarasa. L’Arxiu premeditat”, a L’Arxiu premeditat. Barcelona. Museu Nacional d’Art de Catalunya
