El metall de la moneda: fabricació, caracterització d’aliatges i conservació-restauració

22 i 29 de setembre i 6 d'octubre de 2021

de 17 a 20 h
Lloc:
Sala de consulta del Gabinet Numismàtic de Catalunya
Preus:

Activitat gratuïta amb inscripció prèvia

El metall constitueix la base material de la moneda i, per això, el seu coneixement resulta fonamental. El curs ofereix una aproximació integral al seu contingut metàl·lic des dels condicionants de fabricació a la seva preservació física. En la primera sessió es resseguirà la diversitat de possibles procedències del metall. També es presentaran els aliatges més comuns utilitzats i els diversos processos de fabricació oficial a les cases de moneda, així com de falsificació en mans de falsaris al llarg de la Història.

En la segona sessió s’ofereix l’oportunitat de conèixer de manera pràctica l’instrumental i el funcionament de tècniques d’anàlisi no destructives d’aliatges metàl·lics amb tècniques de raigs X i la informació que aporta. No només per poder determinar l’autenticitat o la falsedat de les peces sinó, sobretot, per conèixer amb precisió la composició química de la moneda i observar variacions en sèries àmplies d’emissions monetàries.

Finalment, en la darrera sessió, es prestarà atenció a l’estudi i cura del metall encunyat amb la finalitat de preservar-lo. D’una banda, per la pròpia conservació de les peces en les millors condicions d’acord amb els criteris i protocols de la conservació preventiva. D’una altra, per fer front a les diverses patologies que els metalls sorgits de contextos arqueològics o ubicats en espais no apropiats pateixen i que requereixen d’intervencions curatives en el procés de restauració.

• Dimecres 22 de setetembre

De l'obtenció del metall a la fabricació de la moneda

Albert Estrada-Rius. Gabinet Numismàtic de Catalunya. Museu Nacional d'Art de Catalunya

• Dimecres 29 de setembre

La identificació del metall amonedat per anàlisi no destructiva de raigs X

Ignasi Queralt. Departament de Geociències. IDAEA/CSIC Consell Superior d'Investigacions Científiques

Gonzalo Oteo - Jaume Pascual. Fischer Instruments S.A.

• Dimecres 6 d'octubre

De la conservació preventiva a la intervenció curativa dels metalls

Benoit de Tapol. Restauració i conservació preventiva. Museu Nacional d'Art de Catalunya

Isabel Moreno. Conservació-Restauració. Museu d'Arqueologia de Catalunya

Coordinació: Dr. Albert Estrada-Rius, Conservador en cap del Gabinet Numismàtic de Catalunya

Amb la col·laboració de:

Logo Museu d'Arqueologia de Catalunya

Logo Fischer Logo IDAEA/CSIC

#numismàtica

Informació i reserves:

El nombre d'assistents al curs estará limitat per l'aforament de la Sala i per les recomenacions sanitàries de les autoritats educatives per a activitats docents, en cas de persistència de la Covid-19.

La matrícula dóna dret a un certificat d'assistència.

Inscripcions al setembre

escut_carolus_filipo