Propaganda, fotoperiodisme i cinema

Davant la necessitat de donar a conèixer el drama de la guerra al món i de coordinar la difusió interior i exterior de la imatge de la lluita antifeixista, les institucions republicanes van posar en marxa sistemes de propaganda amb artistes compromesos amb el govern legítim. En menor mesura, el bàndol franquista també va recórrer als cartells com a vehicle de propaganda i contrainformació, establint-se, així, una dialèctica de forces. No va ser una guerra d’armes, si no una batalla per guanyar consciències entre la població.
Per aquesta raó, la propaganda i el fotoperiodisme són també dos eixos temàtics que aborda la nova presentació. D’una banda, l’apartat dedicat al cartell, amb imatges emblemàtiques que han transcendit el moment històric en què van ser creades. De l’altra, l’apartat dedicat al fotoperiodisme, que va cobrar una importància extraordinària durant la Guerra Civil, incorpora treballs de fotògrafs com Agustí Centelles, Antoni Campañà i Josep Compte, i l’icònic fotomuntatge de Pere Català Pic Aixafem el feixisme. També es renova l’espai dedicat al cinema amb l’exhibició de noves pel·lícules, en col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya. S’afegeix la pel·lícula Le Martyre de la Catalogne [Catalunya màrtir], on es mostren els efectes dels bombardejos sobre la població civil. També s’incorporen imatges d’una filmació del Movimiento Revolucionario on es poden veure imatges dels cadàvers de les monges del convent de les Saleses que foren exhibides durant els primers moments de la Guerra Civil.
|
Trobada d'una miliciana amb la mort, Pere Pruna, c. 1936-1939 |
La simbiosi entre art i guerra va tenir una de les seves principals manifestacions a través del cartellisme. Malgrat que el compromís polític es va fer explícit mitjançant diversos registres artístics, cap d’ells va tenir la capacitat de transmissió del cartell com a manifestació d’art popular sobre murs i parets. El cartell combina la seva condició de creació efímera amb un notable desplegament estètic, amb cromatismes efectistes a la recerca d’un impacte immediat. Tant el bàndol franquista com el republicà van editar tota mena de cartells, en el que era una translació de la guerra al terreny de la propaganda, tot transmetent consignes polítiques confrontades. Diversos artistes reconeguts, fins i tot d’avantguarda, van realitzar cartells que han esdevingut, en alguns casos, imatges emblemàtiques que han transcendit el moment històric en què van ser creades.
Josep Renau. Hoy mas que nunca, victoria, 1938. Col·lecció particular en dipòsit al museu, 2014 © Fundació Josep Renau – València
La Guerra Civil espanyola va contribuir decisivament a la consolidació del fotoreportatge, un gènere periodístic que havia eclosionat a la dècada de 1920 gràcies a la invenció de la Leica —càmera manejable que permetia al fotògraf copsar la notícia «al peu del canó»— i a la proliferació de les revistes il·lustrades de gran tirada, que reservaven pàgines senceres per desplegar fotogràficament el relat de la notícia, gairebé com un guió cinematogràfic. Fotògrafs com Agustí Centelles o Antoni Campañà van subministrar abundant material gràfic a les principals publicacions il·lustrades del moment, tant nacionals com estrangeres, les quals, a mesura que avançava el conflicte, van concedir cada cop més importància i espai a les imatges de destrucció i mort causades pels atacs aeris indiscriminats contra la població civil.
Fuseller [Vicente Burón], Antoni Campañà, 1936. Dipòsit de la família Campañà Capella, 2020 |
Exhibició de les mòmies de les monges, convent de les Saleses. |