Cicle de conferències en línia entorn de Gaudí

Cicle de conferències en línia entorn de Gaudí

Dilluns 17 i 31 de gener, 14 i 28 de febrer i, 14 i 28 de març de 2022, a les 18.30 h.

Lloc: 
Activitat en línia amb Google Meet
Preus: 
Cicle: Amics 80 € | No Amics 120 €
Sessió: Amics 15 € | No Amics 25 €
Descripció:

Us proposem un cicle de conferències per aprofundir en determinats aspectes que es tracten en els diferents àmbits de l’exposició, amb una mirada centrada especialment en el context històric i social de la Barcelona de finals del segle XIX i l’encaix que la persona i obra de Gaudí hi estableixen.

  • 17 de gener: Gaudí després de Gaudí.

A càrrec de Raül Garrigasait, escriptor i president de La Casa dels Clàssics.

Quan va morir el 1926, Gaudí encara no era ni de bon tros una figura universalment admirada. Els seus conterranis, sobretot els més cultes, sovint se’n burlaven, el menyspreaven o l’ignoraven, i a l’estranger era gairebé desconegut. La conferència exposarà com es va anar construint amb els anys la imatge de Gaudí, en part gràcies a les avantguardes, fins a convertir-se en la icona que és avui.

  • 31 de gener: Les rajoles d’imitació d’Hermenegildo Miralles i la seva relació amb Gaudí

A càrrec d’Aitor Quiney. Doctor en història de l’art.

L’enquadernador i litògraf Hermenegildo Miralles (1859-1931) va patentar unes peces de rajoles d’imitació fetes de cartró litografiat que van tenir un gran èxit en la decoració dels interiors modernistes. A la Casa Vicens, Gaudí les va utilitzar per primera vegada al fumador, i posteriorment al cafè Torino, peces que es poden contemplar a l'exposició temporal. En aquesta conferència es vol posar en valor la relació entre Miralles i Gaudí, i aprofundir en el coneixement d’aquest innovador sistema decoratiu del qual actualment se’n conserven molt pocs exemples.

  • 14 de febrer: Restaurar o rehabilitar Gaudí?

A càrrec de Mònica Maspoch. Doctora en història de l’art.

Els darrers anys diverses obres de Gaudí han estat restaurades: la Casa Vicens, els Pavellons Güell i recentment el Park Güell. Anteriorment va ser el torn de les grans restauracions de la Pedrera, la Cripta Güell i el Palau Güell. Quins han estat els principals reptes a l’hora de plantejar aquestes intervencions? Quins són els criteris utilitzats? Restaurar o rehabilitar, on són els límits? Aquesta conferència té com a objectiu entendre quin és el procés que es segueix quan s’aborda un treball d’intervenció patrimonial i quins són els factors que hi intervenen.

  • 28 de febrer: El Modernisme, Gaudí, la cultura del disseny i la tradició artesana

A càrrec de Pilar Vélez. Membre de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi.

La transformació econòmica, social i cultural que es va produir a mitjans del segle XIX-XX, derivada de la revolució industrial, va comportar l’aparició de noves formes de producció i de consum. La fabricació seriada d’objectes, que fins al moment estava en mans del treball artesanal, comportà un gran canvi en el món de l'objecte i donà pas al denominat debat “art-indústria”. Arribats el fi de segle i el Modernisme, es recuperà la tradició artesana mentre alhora sorgien les bases de la cultura del disseny. Tal com s’explorarà en aquesta conferència, les obres de Gaudí no són alienes al seu context.

  • 14 de març: A Barcelona (1870-1926). La targeta postal, vehicle de coneixement

A càrrec de Jordi Sardà. Doctor arquitecte.

Des de la seva arribada a Barcelona, Gaudí viu la ciutat efervescent que ell contribuirà a transformar profundament. Aquest temps vital de l’arquitecte coincideix de ple amb el naixement i la consolidació de la targeta postal com un vehicle nou per fer viatjar les imatges, moltes d’elles urbanes, pel món. En aquesta sessió, a través de les postals, ens aproparem a la Barcelona que va conèixer Gaudí.

  • 28 de març: La construcció de la ciutat de Barcelona a través dels seus premis

A càrrec de Josep Maria Boronat. Arquitecte. Assessor d’Arquitectura i Urbanisme a l’Ajuntament de Barcelona.

L’any 1899, l’Ajuntament de Barcelona inaugurava el Concurs Anual d’Edificis Artístics, en el qual la Casa Calvet va ser la primera obra guanyadora. El concurs es manté fins al 1930, i Barcelona queda orfe d’aquest tipus de certàmens fins a la instauració dels premis FAD, i posteriorment els Premis Ciutat de Barcelona. Analitzant les característiques i l’emplaçament dels edificis premiats al llarg de tots aquests anys, recorrerem l’evolució urbana de Barcelona des de 1899 fins als nostres dies.

 

Logo Amics Museu Nacional

#AmicsMuseuNacional #GaudíFocICendres

 

Informació i reserves: 

 

Reserveu la vostra plaça i espereu a rebre confirmació.

Per realitzar el pagament:

  • si sou Amics, i tenim les vostres dades bancàries, podeu autoritzar-nos a cobrar el rebut corresponent.
  • si no sou Amics, realitzeu transferència bancària al compte ES05 2100 0974 8902 0007 5498 en el termini d'una setmana des de la confirmació de la plaça (si no, la reserva quedarà sense efecte). Haureu d'indicar nom, cognoms i nom de l'activitat.

Uns dies abans de la data rebreu l'enllaç de Google Meet per accedir a l'activitat en línia.
No es reemborsaran els diners de les cancel·lacions fetes a partir de 3 dies abans de l'activitat.

 

Cicle de conferències