El Museu Nacional publica el llibre Nonell. Visions des dels marges
El Museu Nacional publica el llibre Nonell. Visions des dels marges
El Museu Nacional publica Nonell. Visions des dels marges, el llibre fruit del treball d’investigació portat a terme pel museu per preparar l’exposició sobre l’artista que es va haver de cancel·lar degut a la irrupció de la pandèmia.
Nonell. Visions des dels marges suposa una aproximació inèdita a Isidre Nonell Monturiol (1872-1911), un dels artistes troncals de les col·leccions del Museu Nacional i un autor fonamental de l’art català del canvi del segle XIX al XX. El llibre ha estat coordinat per Francesc Quílez i Eduard Vallès, comissaris de l’exposició i conservadors del Museu Nacional, i compta amb textos d’especialistes de diferents camps, tant del museu com de fora del museu.
Aquest llibre suposa una aproximació inèdita a l’artista i ofereix una nova perspectiva metodològica d’estudi de la seva obra, que supera el model de la tradicional monografia. Malgrat que és un artista inclassificable i de difícil adscripció a cap corrent artístic, per primer cop es situa Nonell en el marc d’un context històric, tant com a receptor d’una tradició artística com per la seva influència sobre l’art del seu temps. Nonell. Visions des dels marges pretén posar de relleu la complexitat i la modernitat de la seva producció, supera el clixé del “pintor de gitanes” i situa el focus en altres manifestacions de la seva obra, igualment originals i potents.
Pel que fa als artistes que apareixen en el llibre, en diàleg amb Nonell, trobem noms de la tradició com Goya o Ribera, però sobretot personalitats més properes en el temps, alguns d’ells coetanis seus. Destaquen noms com Van Gogh, Monet, Steinlen, Daumier, Fortuny, Ricard Canals, Joaquim Mir, Carles Casagemas, Joaquim Sunyer o Picasso, entre molts altres. Aquesta nova aproximació no només inclou altres artistes sinó també altres disciplines al marge de la pintura i el dibuix, com ara el gravat o la fotografia. Alguns fotògrafs representats al llibre són Joan Vilatobà o Frederic Ballell, entre tants altres, en una aproximació on té un paper destacat la fotografia etnogràfica.
Entre les novetats que aporta aquesta publicació destaca la tasca de recerca duta a terme pels diversos departaments del museu, tant des de Conservació com des de Conservació-Restauració, amb noves aportacions sobre aspectes tècnics de la seva obra. En aquest sentit el llibre és un treball coral des de diferents perspectives que donen una visió integral i renovada de la creació artística de Nonell. La publicació atorga una especial importància al paper del dibuix dintre de l’obra d’aquest artista, i es publiquen diverses obres inèdites fins a dia d’avui.
