L'escriptura, la paraula, pot aparèixer en una obra d'art de moltes maneres. La més directa és la que fa servir l'obra d'art com a suport d'escriptura: la signatura. Hi ha una altra manera: la paraula que juga, de forma emblemàtica o no, amb la imatge. Prudentia, per exemple, cisellat en un baix relleu renaixentista, és escriptura que fa servir la peça com a suport.
Una altra forma de presència de l'escriptura és la que representa l'objecte o els objectes sobre els quals habitualment s'escriu: el llibre, el pergamí, etc. El llibre magnificat com a seu de la Paraula divina o bé el llibre en què algú escriu: els Evangelis. El llibre apareix, també, com a símbol de prestigi o d'ofici, de saviesa o de justícia, de devoció. De ser receptacle sagrat de la Paraula a humanitzar-se i convertir-se en objecte socialment prestigiós. El llibre com a seu de coneixements humans, en el cas del Renaixement, o de vanitas, en el barroc. El llibre com a ocupació de nobles il·lustrats, com a distracció de col·leccionistes, en el segle XVIII i el XIX, o el llibre com a passatemps de senyoretes cloròtiques en el modernisme, objecte burgès civilitzat en alguna natura morta o com a excusa per a geometries cubistes, i també l'escriptura com a simple textura en collages.
No oblidem que l'escriptura també és present en les arts plàstiques com a narració. Moltes obres d'art són figuracions de narracions literàries, bíbliques, mitològiques? D'altra banda, els autors d'aquestes narracions han estat immortalitzats a través dels retrats que els pintors i escultors els han fet.
Finalment, l'obra d'art també ha esdevingut suport d'escriptura, d'il·lustració i de decoració, però així mateix el llibre esdevé receptacle de les arts plàstiques, excusa per a la creació artística, el llibre en el qual la paraula és secundària o prescindible del tot, els anomenats «llibres d'artistes».
Per contribuir a la celebració de l'Any del Llibre i la Lectura, el Museu Nacional d'Art de Catalunya presenta un itinerari en el qual, a través d'una selecció d'obres de les col·leccions permanents, es fa referència a la presència del llibre i l'escriptura en les obres d'art. Per primer cop, les obres seleccionades s'acompanyen d'una retolació especial amb un doble registre de lectura: un destinat al públic adult i l'altre pensat per als infants i joves que visiten l'exposició amb l'escola o amb la família.
El poeta Narcís Comadira, comissari de l'itinerari, és l'autor dels textos de les cartel·les que quedaran recollits en dos catàlegs: un de científic, que anirà acompanyat d'una sèrie d'articles de fons, i un petit catàleg adreçat a infants de 6 a 12 anys.