Joan Colom: “Jo faig el carrer”

Interval de dates:
03/09/2017

El passat diumenge 3 de setembre, ens va deixar Joan Colom, un dels millors fotògrafs de la història de la fotografia a Catalunya, pioner del fotoperiodisme al nostre país i figura cabdal en la col·lecció de fotografia del Museu Nacional.

Les seves fotografies més conegudes, fetes al barri Xino de Barcelona durant la dècada del 1960, combinen el testimoni d’una vida marginal amb la modernitat del fotoreportatge. Fotografiant sense mirar per l’objectiu, amb la càmera a l’altura dels genolls, prenent imatges de forma dissimulada, va aconseguir un gran realisme de la vida de carrer. El crític d’art Josep Maria Casademont el va anomenar el millor reporter gràfic de tots els temps a Espanya i el va incloure, juntament amb altres fotògrafs de la talla de Francesc Català-Roca i Oriol Maspons, en la Nova Avantguarda Fotogràfica.

Al llarg de la seva vida, Colom va rebre el Premi Nacional de Fotografia el 2002, la Medalla d’Or al Mèrit Cultural de l’Ajuntament de Barcelona el 2003, el Premi Nacional d’Arts Visuals el 2004 i la Creu de Sant Jordi el 2006.

Des del museu volem agrair a l’artista i  la seva família la seva generositat amb el museu, i manifestar la voluntat de continuar treballant en la investigació, conservació i difusió del seu fons.

Per saber més sobre aquest magnífic fotògraf, vegeu “Joan Colom, el fotògraf del carrer”.

Joan Colom, acte de donació del seu arxiu al museu, 2012. Foto: Marta Mérida