Guia temàtica "Nova avantguarda. Fotògrafs catalans dels anys 50 i 60 (Terré-Miserachs-Masats)"

Josep Maria Casademont, fotògraf, crític i fundador de la sala Aixelà, va utilitzar l’expressió “nova avantguarda” (p. 448) per referir-se a un grup de fotògrafs que van iniciar la seva carrera a la dècada de 1950. L’any 1957 dos esdeveniments impulsen la renovació de la fotografia: l’exposició col·lectiva Terré-Miserachs-Masats als salons de l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya (dos anys més tard es repetiria a la sala Aixelà) i “Salonismo”, polèmic article d’Oriol Maspons publicat a la revista Arte Fotográfico.

Ricard Terré, Xavier Miserachs, Ramón Masats, Oriol Maspons, Joan Colom i Leopoldo Pomés són alguns dels representants destacats d’aquest conjunt (no tenien consciència de grup) heterogeni que va conformar la nova avantguarda de la fotografia.

Entre els seus referents immediats podríem nomenar Francesc Català-Roca i, en l’àmbit internacional, Henri Cartier-Bresson i William Klein.

Des de la Biblioteca Joaquim Folch i Torres posem a la vostra disposició recursos d’informació sobre Ricard Terré, Xavier Miserachs i Ramón Masats, tres dels protagonistes de la fotografia catalana dels anys cinquanta i seixanta. Aquesta guia temàtica es complementa amb una altra guia apareguda anteriorment: Oriol Maspons, la fotografia útil/1949-1995.

"El Born" Xavier Miserachs
A la biblioteca