Treballant pel canvi. El laboratori de l'educació

Treballant pel canvi. El laboratori de l'educació

Interval de dates: 
12/09/2017

Des de fa uns anys estem treballant per tal d'alinear-nos amb el canvi de paradigma educatiu que suposa abandonar l’enfocament transmissiu de l’educació tradicional i anar cap a la construcció compartida de coneixement. Un dels aspectes més importants d’aquest viratge educatiu és l’aprenentatge competencial (més informació)

En aquest nou escenari el rol de l’educador és el de dissenyador de les condicions i de les experiències d’aprenentatge, és un guia, un orientador del procés no un transmissor d’informació. El subjecte que aprèn ho ha de fer de forma activa, dialèctica i integrada. La selecció del contingut ha de ser el més significativa possible i li ha de facilitar l’obtenció d’experiències útils per a la vida. Orientar la nostra acció educativa en aquesta direcció significa formar-se i estar present en els fòrums de debat, avaluar, reflexionar sobre les nostres pràctiques, trencar inèrcies i debatre en profunditat sobre el paper del museu en aquest context educatiu.També significa acceptar que fer aquest procés requereix temps i esforços i donar cabuda als espais de laboratori, d’experimentació i de co-creació que ja estaven a l’ADN del projecte Tàndem.

Per començar hem intentat donar-li la volta a la manera tradicional d’apropar-nos a l’art romànic. Estem experimentant altres maneres de fer a les sales que fomentin la indagació, l’ elaboració d’ hipòtesi, el diàleg, la simulació i l’aprenentatge cooperatiu. Aquesta primera acció es concreta en la proposta educativa Explorem el romànic. També des de fa un any i arrel de l’experiència amb el projecte Tàndem, estem formant al nostre equip d’educadors en la metodologia de les Estratègies de Pensament Visual (VTS) per tal de comptar amb una eina que ens ajudi a escoltar totes les veus, a crear debat, fomentar l’esperit crític i despertar la curiositat partint dels referents i els interessos de cada visitant. Aquesta altra manera de mirar l’hem incorporat aquest curs a les activitats Emocionar-te i al nou programa familiar. En aquest sentit també hem fet un esforç per apropar aquesta metodologia als docents a través de cursos de formació que es van iniciar aquest estiu en col·laboració amb el museu Picasso i l’ICE de la UAB. Pròximament obrirem un seminari de pràctica per als docents que ja han fet el primer nivell.

Els artistes contemporanis i la seva manera d’interpel·lar la col·lecció des de l’Espai Educart amb artistes com Pep Vidal i des dels Instituts dins del Programa Creadors en Residència, continuaran  sent agents educatius de primer ordre amb els que treballarem un any més.

Us mantindrem informats!

Treballant pel canvi. El laboratori de l'educació