Explorant el romànic. Una aproximació al món medieval des de les imatges contemporànies
Explorant el romànic. Una aproximació al món medieval des de les imatges contemporànies
Horizontal Tabs

Activitat introductòria a la Sala Oval: Què ens diuen les imatges que produïm del món en què vivim?
- La significació de les imatges. Els valors que associem a certes imatges visuals.
- El valor comunicatiu dels objectes artístics de la col·lecció.
- Quines són aquestes maneres de pensar i els imaginaris sobre els quals se sustenta la nostra manera d’estar en el món? Fins a quin punt els valors dels homes i les dones del romànic eren els mateixos que els nostres?

Identificar el valor didàctic de les imatges a través de les representacions d’animals
Mestre de Boí, Pintures de Sant Joan de Boí, cap a 1100
- Quins models de comportament valora i promou la societat d’avui? Com els aprenem?
- A través de quins canals circulen?
- Quins models de comportament difonia l’art del romànic?

Descobrir els codis de representació i les fonts primàries que permeten identificar els significats i la jerarquia d’una imatge a partir d’exemples corporatius contemporanis
Mestre de Pedret, Absis del Burgal, finals del segle XI – inicis del segle XII
- Quins recursos tenim a l'hora d’identificar els personatges i la seva relació en una imatge?
- Quins recursos visuals podem utilitzar per jerarquitzar i indicar què és allò que té més valor en una imatge?
- Com s’articula el disseny d’un absis romànic?
- Com podria ser la representació de l’ésser suprem que no s’ha conservat en aquesta imatge? Explorem les fonts i fem hipòtesis.

Relacionar la imatge de Déu amb la seva simbologia de poder i imaginar quin podia ser el seu efecte sobre les persones d’aquella època
Mestre de Taüll, Absis de Sant Climent de Taüll, cap a 1123
- Quines emocions desperta aquesta imatge en nosaltres? Per què?
- Explorem la imatge del Crist en majestat: què ens crida l’atenció en relació amb el text bíblic i els nostres dibuixos?

Identificar l’església romànica com un espai per a la comunicació al servei d’un missatge religiós
Mestre de Santa Maria de Taüll, Pintures de Santa Maria de Taüll, cap a 1123
- Explorem l’arquitectura de Santa Maria de Taüll i la seva organització espacial.
- Descobrim el programa iconogràfic i els valors que intenta promoure.
- De quina manera l’espai on es troben determina el valor de les imatges?

Recollir l’après al llarg de la visita i establir connexions amb el nostre present a partir de les preguntes inicials
Anònim, Pintures del nàrtex de Cardona, cap a 1200
- Què ens apropa i que ens separa de la societat medieval respecte la manera d’entendre el món? És el passat un temps superat?







Activitat introductòria a la Sala Oval: Què ens diuen les imatges que produïm del món en què vivim?
- La significació de les imatges. Els valors que associem a certes imatges visuals.
- El valor comunicatiu dels objectes artístics de la col·lecció.
- Quines són aquestes maneres de pensar i els imaginaris sobre els quals se sustenta la nostra manera d’estar en el món? Fins a quin punt els valors dels homes i les dones del romànic eren els mateixos que els nostres?

Identificar el valor didàctic de les imatges a través de les representacions d’animals
Mestre de Boí, Pintures de Sant Joan de Boí, cap a 1100
- Quins models de comportament valora i promou la societat d’avui? Com els aprenem?
- A través de quins canals circulen?
- Quins models de comportament difonia l’art del romànic?

Descobrir els codis de representació i les fonts primàries que permeten identificar els significats i la jerarquia d’una imatge a partir d’exemples corporatius contemporanis
Mestre de Pedret, Absis del Burgal, finals del segle XI – inicis del segle XII
- Quins recursos tenim a l'hora d’identificar els personatges i la seva relació en una imatge?
- Quins recursos visuals podem utilitzar per jerarquitzar i indicar què és allò que té més valor en una imatge?
- Com s’articula el disseny d’un absis romànic?
- Com podria ser la representació de l’ésser suprem que no s’ha conservat en aquesta imatge? Explorem les fonts i fem hipòtesis.

Relacionar la imatge de Déu amb la seva simbologia de poder i imaginar quin podia ser el seu efecte sobre les persones d’aquella època
Mestre de Taüll, Absis de Sant Climent de Taüll, cap a 1123
- Quines emocions desperta aquesta imatge en nosaltres? Per què?
- Explorem la imatge del Crist en majestat: què ens crida l’atenció en relació amb el text bíblic i els nostres dibuixos?

Identificar l’església romànica com un espai per a la comunicació al servei d’un missatge religiós
Mestre de Santa Maria de Taüll, Pintures de Santa Maria de Taüll, cap a 1123
- Explorem l’arquitectura de Santa Maria de Taüll i la seva organització espacial.
- Descobrim el programa iconogràfic i els valors que intenta promoure.
- De quina manera l’espai on es troben determina el valor de les imatges?

Recollir l’après al llarg de la visita i establir connexions amb el nostre present a partir de les preguntes inicials
Anònim, Pintures del nàrtex de Cardona, cap a 1200
- Què ens apropa i que ens separa de la societat medieval respecte la manera d’entendre el món? És el passat un temps superat?