Explorant el romànic. Una aproximació al món medieval des de les imatges contemporànies

Explorant el romànic. Una aproximació al món medieval des de les imatges contemporànies

Print
Tipologia activitat: 
Visita dinamitzada
Nivells educatius: 
Educació Primària
ESO
Durada: 
Visita dinamitzada: 1 h 30 min
Alumnes per educador: 
25 i 2 acompanyants
Inscripció: 
93 622 03 75 [email protected]

Horizontal Tabs

Activitat introductòria a la  Sala Oval: Què ens diuen les imatges que produïm del món en què vivim?

  • La significació de les imatges. Els valors que associem a certes imatges visuals.
  • El valor comunicatiu dels objectes artístics de la col·lecció.
  • Quines són aquestes maneres de pensar i els imaginaris sobre els quals se sustenta la nostra manera d’estar en el món? Fins a quin punt els valors dels homes i les dones del romànic eren els mateixos que els nostres?

 

Identificar el valor didàctic de les imatges a través de les representacions d’animals

Mestre de Boí, Pintures de Sant Joan de Boí, cap a 1100

  • Quins models de comportament valora i promou la societat d’avui? Com els aprenem?
  • A través de quins canals circulen?
  • Quins models de comportament  difonia l’art del romànic?

Veure detall de l’obra

Descobrir els codis de representació i les fonts primàries que permeten identificar els significats i la jerarquia d’una imatge a partir d’exemples corporatius contemporanis

Mestre de Pedret, Absis del Burgal, finals del segle XI – inicis del segle XII

  • Quins recursos tenim a l'hora d’identificar els personatges i la seva relació en una imatge?
  • Quins recursos visuals podem utilitzar per jerarquitzar i indicar què és allò que té més valor en una imatge?
  • Com s’articula el disseny d’un absis romànic?
  • Com podria ser la representació de l’ésser suprem que no s’ha conservat en aquesta imatge? Explorem les fonts i fem hipòtesis.

Veure detall de l’obra

Relacionar la imatge de Déu amb la seva simbologia de poder i imaginar quin podia ser el seu efecte sobre les persones d’aquella època

Mestre de Taüll, Absis de Sant Climent de Taüll, cap a 1123

  • Quines emocions desperta aquesta imatge en nosaltres? Per què?
  • Explorem la imatge del Crist en majestat: què ens crida l’atenció en relació amb el text bíblic i els nostres dibuixos?

Veure detall de l’obra

Identificar l’església romànica com un espai per a la comunicació al servei d’un missatge religiós

Mestre de Santa Maria de Taüll, Pintures de Santa Maria de Taüll, cap a 1123

  • Explorem l’arquitectura de Santa Maria de Taüll i la seva organització espacial.
  • Descobrim el programa iconogràfic i els valors que intenta promoure.
  • De quina manera l’espai on es troben determina el valor de les imatges?

Veure detall de l’obra

Recollir l’après al llarg de la visita i establir connexions amb el nostre present a partir de les preguntes inicials

Anònim, Pintures del nàrtex de Cardona, cap a 1200

  • Què ens apropa i que ens separa de la societat medieval respecte la manera d’entendre el món? És el passat un temps superat?

Veure detall de l’obra