Porta de sagrari: Resurrecció de Crist
Documentat a Burgos, Palència i Cantàbria, 1534-1570
El relleu central està format per quatre figures: en el centre Crist ressuscitat dempeus en el sepulcre (aquest col•locat de forma esbiaixada, amb el braç dret -mutilat- aixecat i amb l'esquerra sosté l'estendard, es cobreix amb el drap de la puresa, i a les espatlles porta una capa cordada amb botó); a primer terme un soldat assegut de perfil, dormint; i, a cada banda de la figura central, dos soldats (amb cuirassa i casc) de perfil amb el cap i el braç aixecats mirant el Senyor. Un sagrari que recorda iconogràficament el sagrari de la parroquial d'Aldeaseca de la Armuña (Salamanca), obra realitzada entre 1559 i 1560 pel burgalès Martín de la Haya; potser hi ha un mateix model de Resurrecció, amb el sarcòfag col•locat en biaix, i els motius com el cortinatge o l'arc de mig punt. Els germans Rodrigo i Martín de la Haya exerciren un paper protagonista en la recepció de l'estil romanista a Burgos en el tercer quart del segle XVI; potser hauríem de buscar en l'òrbita dels germans De la Haya, com Simón de Bueras (1534-1570), seguidor d'escultors com Francisco Giralte i Juan de Juni. Curiosament, l'expressivitat de l'obra remet a obres posteriors, com la capçalera del cadiram del cor a la catedral de Burgos, una obra documentada cap el 1608 i d'autoria anònima, peritada per Hernado de Murillas (doc. 1593-1628).
1540-1570
63,5 x 27 x 5,5 cm
Llegat de José Antonio Bertrand Mata, 1970; ingrés, 1981
131188-000