Ecce Homo
Jesucrist apareix representat en la solitud del moment en què és condemnat a mort davant la multitud al Pretori. Aquesta pintura és una versió de l’Ecce Homo del palacio del Pardo, avui conservat al Museo del Prado.
Gràcies a una anàlisi reflectogràfica de raigs infrarojos, duta a terme per l’equip de restauració del museu, sota la capa pictòrica s’han trobat les traces puntejades pròpies de la tècnica de l’estergit. S’hi veuen punts a l’estructura corporal, sobretot a la túnica sobre les espatlles, els avantbraços, les mans i la canya, i també s’intueixen al rostre, bàsicament al nas (vegeu les imatges a la dreta).
Aquest testimoni posa en evidència l’ús d'un cartró o plantilla, per tant, el model original de Morales hauria estat calcat per ajudants, i la composició es repetiria segons la demanda, ja fos pel mateix mestre o per altres membres del taller. Encara que hi ha la certesa que Morales feia servir calcs a la seves obres, fins ara no s’havia documentat cap estergit en una de les seves pintures o del seu entorn.
Els Eccehomo de Morales van tenir gran acceptació i prova d’això són les múltiples versions que se’n coneixen, ja sigui de l’artista mateix, del seu taller o còpies.
Entre 1570-1580
82,7 x 57,7 cm
Adquisició, 1916
011547-000