Cerca a la col·lecció
Sobre un fons negre s'aixeca la figura de Jesucrist, de mig cos, vestit amb túnica de color carmesí pàl·lid, que sosté la creu sobre l'espatlla esquerra amb les dues mans. La pesada càrrega de la creu i els estralls del patiment sofert es mostren en la contorsió dels dits. Completen el moment de devoció i dramatisme el cap coronat d'espines, així com l'enorme tristesa interior que s'expressa mitjançant la mirada perduda en el buit, les celles aixecades i la boca entreoberta. La creu marca una diagonal molt visible al bell mig de la composició, la post de la qual és profundament plana, en contrast amb el cos i la roba, que tenen un volum gairebé escultòric.Crist amb la creu a sobre va ser una composició molt explotada per Morales, el seu taller i seguidors. Totes deriven d'un mateix model, ben conegut, realitzat per Sebastiano del Piombo per al comte de Cifuentes, datat el 1537, i que actualment es conserva a l'Hermitage de Sant Petersburg.
Jesucrist apareix representat en la solitud del moment en què és condemnat a mort davant la multitud al Pretori. Aquesta pintura és una versió de l'Ecce Homo del palacio del Pardo, avui conservat al Museo del Prado.Gràcies a una anàlisi reflectogràfica de raigs infrarojos, duta a terme per l'equip de restauració del museu, sota la capa pictòrica s'han trobat les traces puntejades pròpies de la tècnica de l'estergit. S'hi veuen punts a l'estructura corporal, sobretot a la túnica sobre les espatlles, els avantbraços, les mans i la canya, i també s'intueixen al rostre, bàsicament al nas (vegeu les imatges a la dreta).Aquest testimoni posa en evidència l'ús d'un cartró o plantilla, per tant, el model original de Morales hauria estat calcat per ajudants, i la composició es repetiria segons la demanda, ja fos pel mateix mestre o per altres membres del taller. Encara que hi ha la certesa que Morales feia servir calcs a la seves obres, fins ara no s'havia documentat cap estergit en una de les seves pintures o del seu entorn.Els Eccehomo de Morales van tenir gran acceptació i prova d'això són les múltiples versions que se'n coneixen, ja sigui de l'artista mateix, del seu taller o còpies.