Petits bitllets pel Gran Berlín

Interval de dates:
03/06/2021

El Museu Nacional és una col·lecció de col·leccions i darrere cada una d’elles hi ha una història vital que mereix ser recordada i divulgada. Ara tot just fa un any, el Museu ingressava amb destí a les col·leccions del Gabinet Numismàtic de Catalunya una sèrie completa de 20 bitllets alemanys de 50 pfennigs emesos el 1921 en el període de la República de Weimar. Cal saber que després de la fi de la I Guerra Mundial mancava metall i, per això, els valors es van fabricar en paper com una mena de moneda d’emergència. No obstant les circumstàncies econòmiques, el disseny dels bitllets és molt acurat i els motius que ornen cada peça al·ludeixen a cada una de les 20 poblacions que el 1920 van integrar-se com a districtes del que es va convenir en anomenar el Gran Berlín.

Es tracta d’un donatiu que, a més, guarda una emotiva història vital i familiar que cal mantenir com un valor afegit a la col·lecció. Efectivament, el donatiu ha estat ofert pel cosmopolita barceloní José Linhard, doctor en sociologia per la Universitat Lliure de Berlín i fundador de la prestigiosa Tertúlia Migdia, que els conservava com un record del seu progenitor, Adolf Linhard (1902-1954). Aquest darrer els va col·leccionar en el moment de la seva emissió i els va conservar tota la seva vida després d’abandonar Alemanya l’abril de 1933 en veure l’ascens al poder d’Adolf Hitler i prendre's molt seriosament el programa antisemita del nazisme. A Barcelona va esperar l’arribada de la seva muller el 1936 amb el propòsit de continuar un viatge cap als EE.UU. que l’esclat de la Guerra Civil Espanyola va frustrar obligant-los a romandre a Barcelona com apàtrides. Malgrat les dificultats inicials la família va acabar per establir-se definitivament a la ciutat on va néixer el generós donant d’aquesta sèrie amb tant interès des del vessant numismàtic com de l'humà.

#numismàtica

donació | numismàtica