Nous tractaments a través de l’art: conveni entre L’Hospital Vall d’Hebron i el Museu Nacional

Interval de dates:
12/02/2019

Des de fa més d’un any l’Hospital Vall d’Hebron i el Museu Nacional treballen de forma conjunta per tal de difondre el patrimoni cultural, trencar barreres –socials, econòmiques, de coneixement, etc.–  i aconseguir que els usuaris de l’hospital tinguin beneficis terapèutics a través dels valors i benestar que pot aportar l’art.

Així, el passat 11 de febrer de 2019 la consellera de Salut, Alba Vergès, i la consellera de Cultura, Laura Borràs, juntament amb el director del museu, Pepe Serra, el gerent de l’Hospital Vall d’Hebron, Dr. Vicenç Martínez Ibáñez, i el cap del servei de psiquiatria de l’hospital, Dr. Josep Antoni Ramos-Quiroga, van presentar el conveni de col·laboració entre ambdues institucions. Una iniciativa pionera que s’emmarca en un programa transversal recentment aprovat per l’Institut Català de la Salut que busca avançar en l’aprofitament del valor terapèutic de diferents disciplines artístiques i culturals.

Aquest conveni començarà amb un projecte que estudia noves teràpies d’art en l’àmbit de la psicologia, centrant-se en dones que presenten un trastorn per estrès posttraumàtic (TEPT), d’origen cultural divers (immigrants o refugiades) i que pateixen situacions de vulnerabilitat social. El tractament combinarà noves estratègies didàctiques del museu i els principis d’intervenció terapèutica establert per l’equip del Dr. Josep Antoni Ramos-Quiroga.

L’objectiu principal d’aquest projecte és obtenir més evidències científiques dels beneficis de l’art en la salut i que puguin oferir-se de forma pública a futurs pacients. Es treballa perquè la iniciativa tingui continuïtat més enllà d’aquesta teràpia concreta i, en funció dels resultats, s’espera que l’experiència pugui ampliar-se a altres col·lectius.

Per a més informació sobre les arts com a recurs terapèutic llegiu el blog “Arts i salut: reptes i oportunitats”.

#ArtsiSalut