Model Engagement, una nova manera de concebre i gestionar els museus i espais culturals

Interval de dates:
15/06/2020

Un projecte amb la participació del Museu Nacional d’Art de Catalunya, la Fundació Tàpies, les empreses Indissoluble i Mobile Media Content i els centres de recerca EURECAT i la Universitat Pompeu Fabra, que ho lidera. Engagement forma part de la Comunitat RIS3CAT Media coordinada per EURECAT.

Durant el temps de confinament excepcional, tots els museus i centres culturals han mostrat la necessitat de mantenir un vincle amb els seus usuaris, expandint els seus continguts a través de diversos recursos digitals i fent present així la seva centralitat cultural en la societat. Aquest és justament un dels objectius del projecte Engagement, que proposa un canvi de paradigma en la forma com els espais culturals es relacionen amb els seus públics. Amb Engagement ens referim al ‘compromís’ de les institucions museístiques amb els seus públics, entesos com a participants actius. És un projecte que desplega la noció de museu expandit, entès com una estratègia basada en singularitzar i personificar l’experiència del visitant, multiplicar els seus relats i desbordar els límits espacials i temporals del museu, creant un ecosistema de continguts digitals a la seva disposició. Es tracta de generar nous mecanismes i instruments que afavoreixin la personalització de l’experiència de cada usuari, en funció dels seus interessos, gustos, tradicions o backgrounds culturals. El projecte s’adapta a les necessitats canviants i les noves expectatives.

El museu podrà recomanar els recorreguts pels espais i la descoberta dels continguts que s’adeqüin millor a les preferències de cada usuari, així com també permetran suggerir continguts addicionals. D’aquesta manera, gràcies al flux d’informació que es genera entre els usuaris i el museu s’aconsegueix un veritable engagement, que crea un vincle circular de relació, interacció i compromís.

Aquest projecte ha estat cofinançat per ACCIÓ.

Projecte engagement