Marc Aleu s'incorpora al catàleg d'artistes del museu amb "Els vençuts"

Interval de dates:
03/07/2020

El Museu Nacional fa uns anys que treballa conjuntament amb la Generalitat per completar la col·lecció d'art de postguerra i segona avantguarda. A causa de la limitació d'espai, actualment no estan exposades la majoria de les obres però l'ampliació de les sales, el 2021, permetrà presentar-les al públic de manera sistemàtica i coherent.

A les dues sales dedicades a aquest període, presentem Els vençuts de Marc Aleu, una obra imponent per les seves dimensions i per la seva potència expressiva.  Pel tema i l'impacte explica l'empremta traumàtica de la guerra durant la postguerra franquista. Alhora, recuperem un artista oblidat que va tenir un paper notable a la dècada dels anys cinquanta. Explicar una època, fer una revisió historiogràfica i una recuperació patrimonial, tot descobrint la qualitat artística dels artistes catalans són objectius fonamentals del nostre projecte que aquesta obra representa perfectament.

Marc Aleu va participar activament a la vida artística moderna barcelonina durant la dècada dels cinquanta. Va formar part de l’efímer Grup Taüll, el 1955, juntament amb Antoni Tàpies, Modest Cuixart, Josep Guinovart, Jordi Mercader, Jaume Muxart i Joan Josep Tharrats. Després d’un període proper al primitivisme màgic, Aleu va formular una poètica figurativa d’arrel picassiana i voluntat realista que es pot relacionar amb posicionament ideològic d’esquerres contraris al franquisme. De Picasso podrien venir la rotunditat volumètrica de les figures i la compressió en un espai limitat que genera una inquietud angoixant. La resolució de les figures en grisalla, l'èmfasi en la tensió expressiva dels braços i les mans, la manera d'unir rostres, galta amb galta, en un intent desesperat de consol generen un sentiment patètic de solidaritat. L'obra se centra en les víctimes. Aleu vol donar a la seva obra un alè profundament humanista, que manifesta la tragèdia i la grandesa de la condició humana. És un art ambiciós en la seva dimensió filosòfica i física. Hi ha una clara vocació mural en aquesta pintura, d’efectes monumentals.

Mirades contemporànies

Els vençuts, Marc Aleu, 1956