Marc Aleu s'incorpora al catàleg d'artistes del museu amb "Els vençuts"
Marc Aleu s'incorpora al catàleg d'artistes del museu amb "Els vençuts"
El Museu Nacional fa uns anys que treballa conjuntament amb la Generalitat per completar la col·lecció d'art de postguerra i segona avantguarda. A causa de la limitació d'espai, actualment no estan exposades la majoria de les obres però l'ampliació de les sales, el 2021, permetrà presentar-les al públic de manera sistemàtica i coherent.
A les dues sales dedicades a aquest període, presentem Els vençuts de Marc Aleu, una obra imponent per les seves dimensions i per la seva potència expressiva. Pel tema i l'impacte explica l'empremta traumàtica de la guerra durant la postguerra franquista. Alhora, recuperem un artista oblidat que va tenir un paper notable a la dècada dels anys cinquanta. Explicar una època, fer una revisió historiogràfica i una recuperació patrimonial, tot descobrint la qualitat artística dels artistes catalans són objectius fonamentals del nostre projecte que aquesta obra representa perfectament.
Marc Aleu va participar activament a la vida artística moderna barcelonina durant la dècada dels cinquanta. Va formar part de l’efímer Grup Taüll, el 1955, juntament amb Antoni Tàpies, Modest Cuixart, Josep Guinovart, Jordi Mercader, Jaume Muxart i Joan Josep Tharrats. Després d’un període proper al primitivisme màgic, Aleu va formular una poètica figurativa d’arrel picassiana i voluntat realista que es pot relacionar amb posicionament ideològic d’esquerres contraris al franquisme. De Picasso podrien venir la rotunditat volumètrica de les figures i la compressió en un espai limitat que genera una inquietud angoixant. La resolució de les figures en grisalla, l'èmfasi en la tensió expressiva dels braços i les mans, la manera d'unir rostres, galta amb galta, en un intent desesperat de consol generen un sentiment patètic de solidaritat. L'obra se centra en les víctimes. Aleu vol donar a la seva obra un alè profundament humanista, que manifesta la tragèdia i la grandesa de la condició humana. És un art ambiciós en la seva dimensió filosòfica i física. Hi ha una clara vocació mural en aquesta pintura, d’efectes monumentals.