Joan Oliveras i Bagués és nomenat nou president del Museu Nacional d'Art de Catalunya

Interval de dates:
08/01/2021

El Govern ha nomenat Joan Oliveras i Bagués com a president del Museu Nacional d’Art de Catalunya en substitució de Miquel Roca i Junyent.

L’empresari, joier i dissenyador Joan Oliveras i Bagués és un apassionat de l’art i de la cultura, mecenes i activista de la societat civil del país. President de Bagués-Masriera Joiers, és membre de la Fundació Amics del Museu Nacional d’Art de Catalunya des de l’any 2005 i del patronat de la Fundació Gran Enciclopèdia Catalana. També ha estat vicepresident de la Fundació Museu Picasso de Barcelona (2013-2020); membre de la Fundació de l’Orfeó Català-Palau de la Música Catalana (2011-2014) i acadèmic de la Reial Acadèmia de les Belles Arts de Sant Jordi, entre d’altres.

Pel que fa a la seva vessant comerciant, en destaca la seva presidència a Barcelona Shopping Line-Turisme de Barcelona, a la Fundació Barcelona i a l’Associació d’Amics de La Rambla.

Com a joier-artesà, ha estat fundador i president del Col·legi Oficial de Joiers, orfebres, rellotgers i gemmòlegs de Catalunya i de la Federació Catalana de Joiers, Orfebres i Rellotgers (1998-2002). També ha presidit els salons Barnajoya i Novajoia, del qual en va ser fundador.

El nou president del Museu Nacional d’Art de Catalunya ha estat reconegut amb diverses distincions i reconeixements, com ara la Medalla d’Or de la Fira de Barcelona; la Medalla d’Honor del mèrit de la Guàrdia Urbana de Barcelona, així com el guardó d’honor del Col·legi Oficial de Joiers, Orfebres, Rellotgers i Gemmòlegs de Catalunya, entre altres.

Miquel Roca i Junyent deixa el càrrec després de 9 anys al capdavant de la institució. Durant el seu mandat, que va començar  el desembre de 2011, el museu ha seguit un intens procés de canvi i transformació amb uns resultats molt positius. En destaquen l’impuls de nombrosos projectes i col·laboracions en l’àmbit artístic, educatiu i social, amb un increment de la seva presència i rellevància que l’han portat a doblar el nombre de visitants. Algunes de les línies principals han estat el desplegament de la Xarxa de Museus d’Art del país, la renovació de les col·leccions de Renaixement i Barroc i d’Art Modern així com l’inici de l’extensió del relat del museu als anys de postguerra, la definició de les bases per a la futura ampliació del museu, el desplegament internacional de les col·leccions del museu amb projectes amb museus europeus i itineràncies de la col·lecció a Xina, Brasil o el Japó i l’obtenció i manteniment de les ISO Europees de Qualitat mediambiental i de Responsabilitat Social Corporativa, entre d’altres.

La consellera de Cultura, Àngels Ponsa, ha volgut “agrair en nom del Govern la fructífera tasca de Roca i Junyent al capdavant de la institució” i ha encoratjat “Oliveras i Bagués a seguir fent créixer plegats aquesta veritable estructura nacional d’art que estimem’.