Ingressa l’arxiu personal del restaurador i historiador de l’art Joan Sutrà i Viñas (1898- 1981) a l’Arxiu del Museu Nacional

Interval de dates:
23/12/2020
Document:
PDF icon Consulteu la fitxa de fons FP39 Joan Sutrà Viñas (pdf - 1,92 Mb)

Josep Maria Calvó Espigulé  ha fet donació a l’Arxiu del Museu Nacional del fons personal del restaurador i historiador de l’art Joan Sutrà i Viñas. Sutrà va exercir un paper molt rellevant, i fins ara poc conegut, en l’estudi i restauració del patrimoni artístic català del primer terç del S.XX.

Josep Maria Calvó ha fet la donació de l’arxiu a través de la Dra. Maria Àngels Miquel Vilanova, qui paral·lelament també ha fet donació de tot el conjunt de documents digitalitzats de l’arxiu Sutrà,  de la base de dades que va elaborar i que permet la recuperació dels documents que conformen l’arxiu i de l’inventari de tota la documentació.

El fons Sutrà ha estat organitzat i estudiat per la Dra. Maria Àngels Miquel Vilanova, qui el va tractar i condicionar per poder abordar l’elaboració de la seva tesi doctoral El restaurador Joan Sutrà  Viñas (1898-1981) i la seva aportació a la conservació del patrimoni artístic, codirigida pel Dr. Gabriel Alcalde Gurt, de la Universitat de Girona i pel Dr. José Francisco García Martínez, de la Universitat de Barcelona.

L’arxiu Sutrà documenta les intervencions en el patrimoni artístic i les activitats d’inspecció que el restaurador figuerenc va dur a terme sobretot entre l’any 1929 i fins a l’any 1937, vinculades al Bisbat de Girona i al Govern català. També es documenten, entre altres temes, els estudis de Sutrà sobre obres i noves atribucions, alguns dels quals van ser producte de les intervencions que va realitzar a instàncies de les Diòcesis de Girona, Barcelona i Tarragona o del Servicio de Defensa de Patrimonio Artístico Nacional.

Cal destacar que l’ingrés de l’arxiu Sutrà representa per al Museu Nacional la incorporació d’una font única i inèdita per a l’estudi del patrimoni artístic d’àmbit català del primer terç del S. XX, on es conserven imatges i documents inèdits d’obres importants del nostre patrimoni.

El fons està format per dossiers que documenten les intervencions del restaurador amb estudis tècnics i iconogràfics de les obres, propostes de restauració i conservació preventiva, fotografies, dibuixos i material gràfic, i  permeten estudiar sobretot l’estat de les obres en el període just anterior a la Guerra Civil. També destaca la correspondència del restaurador  i documents que deixen constància de la seva activitat en associacions i institucions vinculades al patrimoni.

Actualment, l’Arxiu del Museu Nacional està treballant en la preparació i incorporació dels documents i de la base de dades facilitada per Maria Àngels Miquel al Sistema d’Arxiu per poder posar tot el material a disposició de la comunitat científica i de la recerca.

Joan Sutrà davant de  la taula del Gòlgota del retaule de Sant Miquel de Cruïlles. Fons Joan Sutrà, AS_mn0625