Blau. El color del modernisme CaixaForum Palma

19/02/2020
Document:
PDF icon Veure dossier - pdf 1,17 Mb

Organitzada conjuntament amb el Museu Nacional i els Musées d’Art et d’Histoire de la Ville de Genève, CaixaForum Palma acull, des del 19 de febrer i fins al 31 de maig de 2020, l’exposició Azul. El color del Modernismo. Un total de 72 pintures de més d’una dotzena d’institucions i 5 pel·lícules, gràcies a la Filmoteca de Catalunya, conformen la mostra en què es podran contemplar obres dels principals artistes de finals del segle XIX i inicis del XX com Hermen Anglada Camarasa, Joaquim Mir, Isidre Nonell, Pablo Picasso, Santiago Rusiñol o Joaquín Torres-García. També s’hi inclouen algunes figures destacades de l’art europeu com Ferdinand Hodler, Emile Nolde, Gustave Courbet o Maurice de Vlaminck, i una sèrie d’estampes japoneses de la col·lecció Anglada Camarasa.

El punt de partida és el conjunt de relats del llibre de Rubén Darío, Azul (1888), a partir del qual es proposa un viatge per les tonalitats que van definir el modernisme. Un recorregut per tota la paleta de blaus i els significats poètics que li van ser associats, tot oferint una experiència estètica que transita entre la sensibilitat romàntica i el simbolisme a través de paisatges, fenòmens de la natura i estats anímics. La poesia i l’art s’omplen d’una varietat de blaus com a vehicle per a manifestar el misteri i el subconscient, la bellesa i la immensitat o la vida espiritual i el més enllà.

Amb l’arribada dels pigments sintètics, s'afegeixen noves tonalitats a la paleta de l'artista com el blau ultramar francès, el blau de Prússia o el ceruli. D’aquesta manera, s’amplien les possibilitats i matisos d’expressió d’una època que es converteix en un recorregut que va d’Occident a Orient, de la música a la poesia i de la pintura al cinema.

Blau. El color del modernisme CaixaForum Palma