Pàgines
- 1
- 2
La taula del Davallament de Crist als Llimbs és un dels quatre compartiments conservats d'un retaule dedicat a Crist, obra de Bartolomé Bermejo, pintor cordovès que va desenvolupar la seva tasca coneguda a la Corona d'Aragó. L'obra de Bermejo, caracteritzada per un realisme mancat d'idealitzacions, incorpora algunes novetats de la pintura nòrdica, com l'ús de l'oli com a aglutinant, que substitueix el tremp d'ou.Sembla que les quatre pintures formaven part d'un mateix retaule dedicat a Crist Redemptor. El martiri, la mort i la resurrecció posen en valor el simbolisme d'un sacrifici destinat a alliberar la humanitat de les accions pecaminoses. Aquestes obres es documenten a París el 1898, a la col·lecció del pintor Sáenz de Tejada. A la seva mort, José Muñoz Ortiz les adquireix i les ven el 1914: dues al Museu d'Art i d'Arqueologia de Barcelona, gràcies a la mediació de Salvador Sanpere i Miquel, i dues a Teresa Amatller i Cros, amb la intervenció de Josep Gudiol.Les altres taules del conjunt es poden veure també exposades al museu: Resurrecció, Entrada al Paradís i visió del Crucificati Ascensió. 
Conjunt de quatre imatges tallades en fusta, originàriament policromades, que formaven part d'un grup del Davallament de la Creu, molt probablement compost de set personatges. Es tracta del Crucificat, probablement posterior i molt transformat en èpoques posteriors al romànic, de Maria, Josep d'Arimatea i un dels dos lladres, molt possiblement Dimes.
Imatge de Maria d'un grup del Davallament de la Creu, tallada en fusta i amb restes de policromia. Presentada dempeus, apareixia sostenint el braç dret de Crist amb la mà esquerra, mentre que, amb la dreta, probablement amb un receptacle, recollia la sang de les ferides del crucificat. Falten, però, la mà dreta i gran part de l'esquerra.
Aquesta figura formava part d'un grup d'imatges del Davallament de la Creu, que a Catalunya té la particularitat d'estar integrat per set personatges. Se'n conserven dues talles al Museu Nacional i les restants al Museu Episcopal de Vic. Al centre figurava Jesucrist sostingut per Josep d'Arimatea i desclavat per Nicodem, flanquejats per Maria i sant Joan, a banda i banda, amb els lladres, Dimes i Gestes, als extrems. El tema del Davallament aporta un sentit més narratiu i dramàtic a la representació de la Passió de Crist, probablement en relació amb el teatre litúrgic. A la col·lecció del museu es conserven imatges d'altres davallaments de la vall de Boí, concretament dels de Santa Maria de Taüll i de Durro.
Imatge de Maria d'un grup del Davallament de la Creu, tallada en fusta i amb restes de policromia. Presentada dempeus, apareixia sostenint el braç dret de Crist amb la mà esquerra, mentre que amb la dreta, probablement amb un receptacle, recollia la sang de les ferides del crucificat.
Pàgines
- 1
- 2










