Congrés: La joia en l'Art i l'Art en la joia

Congrés: La joia en l'Art i l'Art en la joia

Preus: 

Preu: 70 €

Estudiants, Amics del Museu Nacional, Xarxa de Museus d’Art de Catalunya, Associació Museòlegs i Col·legi Oficial de Joiers, d'Orfebres, de Rellotgers i de Gemmòlegs de Catalunya: 40 € (caldrà aportar l'acreditació corresponent)

Material: 
PDF icon programa

programa

Descripció:

El congrés analitza la joieria en diàleg amb les diferents arts i els artistes, des de l’època medieval fins als artistes consagrats a la modernitat, en un context geogràfic d’abast internacional i en paral·lel a les col·leccions del museu. La joia en relació amb les arts visuals i la creació artística: des de les joies pintades en la pintura romànica, els retaules gòtics, els brodats i els manuscrits medievals fins als valors pictòrics i escultòrics de les joies modernes. També la joia com un vehicle difusor dels corrents artístics o com un camí transversal per part dels artistes aliens al món de la joieria, i la joia com a expressió d’un univers artístic en miniatura, més enllà del seu concepte epidèrmic i d’objecte de luxe, reflex de la magnificència dels materials que s'hi empren. El col·leccionisme de la joieria, privat i públic, mereix especial atenció.

El congrés va néixer el 2012 amb l’objectiu d’impulsar l’estudi de la joieria com a disciplina acadèmica. Barcelona acull aquesta tercera edició després de les de La Bañeza, el 2012, i Madrid, el 2013.

#CEJ16

Patrocina:

Col·labora:

Amb el suport de:

PROGRAMA

Direcció científica: Mariàngels Fondevila, conservadora d'Art Modern i Contemporani, Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona

Comitè científic

  • M. Antonia Herradón, conservadora de joiería, Museo del Traje, CIPE, Madrid
  • Joan Domenge, professor titular, Departament d’Història de l’Art, Universitat de Barcelona
  • Daniel Giralt-Miracle, crític d’art i historiador del disseny, membre de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Barcelona
  • Maria Sframeli, exdirectora, Museu degli Argenti, Florència
  • Gonçalo de Vasconçelos e Sousa, professor catedràtic, Escola das Artes da Universidade Católica Portuguesa, Porto
  • Kirstin Kennedy, conservadora, Department de Metal·listeria, Col·lecció, Victoria and Albert Museum, Londres
  • Jaume Mercadé, joier-gemmòleg, Col·legi Oficial de Joiers, d’Orfebres, de Rellotgers i de Gemmòlegs de Catalunya (JORGC), Barcelona

 

Dijous 17 de novembre

9 h Recepció i lliurament de la documentació

9.45-10 h Benvinguda i presentació

Mariàngels Fondevila

SESSIÓ 1: LA JOIA D’ART I LA JOIA D’ARTISTA

Modera: Daniel Giralt-Miracle

10 h Las joyas de Salvador Dalí

Lourdes Cirlot, catedràtica d’Història de l’Art, vicerectora de Relacions Institucionals i Cultura, Universitat de Barcelona

10.15 h L’androgínia en les joies d’Ismael Smith

Josep Casamartina i Parassols, historiador i crític d’art

10.30 h La joya como recurso estético y simbólico de la obra de Néstor Martín-Fernández de la Torre

Daniel Montesdeoca, director gerent, Museo Néstor, Las Palmas de Gran Canaria

10.45 h Joyería contemporánea: una superficie de escritura reflexiva

Ana Campos, dissenyadora i filòsofa de la joieria

11 h René Lalique

Nuno Vassallo e Silva, responsable de Gestió de Col·leccions, Museo Calouste Gulbenkian, Lisboa

Debat

11.45-12.15    Pausa/cafè

12.15 h La immanència de la pintura en les joies d’Eduard Alcoy

Rosa Alcoy, catedràtica d’Història de l’Art, Universitat de Barcelona

12.30 h L’art i la joieria contemporània i els límits del cos 

Silvia Rosés, doctora en Història de l’Art i professora de l’Escola Massana i de BAU, Centre Universitari de Disseny de Barcelona

12.45 h Innovation or Mimesi?

Barbara Schmidt, directora, Akademie Für Gestaltung und Design, Munic

13 h Artistas joyeros

Ana Cicuéndez Chamorro, restauradora, gemmòloga i taxadora, Madrid

13.15 h Jewels as Artworks: Prêt-à-Porter Art in Post-war Italy

Flavia Frigeri, investigadora docent, University College, Londres

Debat

14-15.30 h      Dinar

SESSIÓ 2: VICISSITUDS I COL·LECCIONISME DE LA JOIA (1a part)

Modera: M. Antonia Herradón

15.30 h Las joyas de la corona española en tiempos de guerra: 1808-1814

Amelia Aranda Huete, conservadora, Direcció de les Col·leccions Reials, Patrimonio Nacional, Madrid

15.45 h The French Crown Jewels and Splendours' Exodus to America: Tiffany & Co.

Amy McHugh, conservadora adjunta, Tiffany & Co. Archives, Nova Jersey

16 h La joyería tradicional mallorquina a través de las colecciones privadas

Elvira González Gozalo, exdirectora, Museu de Lluc, Reial Acadèmia Mallorquina d’Estudis Històrics, Palma de Mallorca

16.15 h Romancing the Stone: Victoria, Albert and the Koh-i-Noor Diamond

Siddhartha V. Shah, Departament d'Història de l'Art i Arqueologia, Columbia University, Nova York

Debat

16.45-17 h      Pausa

17 h The Art of Glass and Jewellery: The Use of Goldstone, or Aventurine Glass, in an Early Eighteenth-century Dutch Necklace

Suzanne van Leeuwen, conservadora/restauradora de Joieria, Rijksmuseum, Amsterdam

17.15 h Gemmòleg, una professió que no ho és

Carlos Báguena, gemmòleg, membre del JORGC, Barcelona

17.30 h Presentació D’Or Museu (Castell de Sant Julià de Ramis, Girona)

 

Divendres 18 de novembre

SESSIÓ 2: VICISSITUDS I COL·LECCIONISME DE LA JOIA (2a part)

Modera: M. Antonia Herradón

9 h A Brief Career of Pride and Folly and Extravagances’: Edmund Waterton’s Ring Collection and the Victoria and Albert Museum

Rachel Church, conservadora, Departament d'Escultura, Metal·listeria, Ceràmica i Vidre, Victoria and Albert Museum, Londres

9.15 h A Collection in Context. The Production of Handmade Hollow Jewellery

Ana Cristina Sousa, professora assistent, Departament d'Estudis del Patrimoni, Facultat de Belles Arts, Universidade do Porto

9.30 h Paper Gems: The Archive of Frank Gardner Hale (1876-1945)

Meghan Melvin, conservadora de disseny, Departament de Gravats, Dibuixos i Fotografies, Museum of Fine Arts, Boston

9.45 h Provence-Golconda, Seventeenth-century French Jewellers at the Mughal Court and the Antiquarium Origins of Jewellery History

Peter N. Miller, Bard Graduate Center: Decorative Arts, Design History, Material Culture, Nova York

Debat

10.15-10.45 h      Pausa/cafè

SESSIÓ 3: LA JOIA COM A SÍNTESI D’ART

Modera: Kirstin Kennedy

10.45 h El joyero del autor dramático Eugene O’Neill (1888-1953)

Claudette Joannis, conservadora en cap honorària del patrimoni, París

11 h Jewellery Images of Cavazza Gift to "Vittorio Zironi" Tapestry Museum in Bologna: Aemilia Ars and Alfonso Rubbiani

Francesca Ghiggini, historiadora de l'art i exconservadora del «Vittorio Zironi» Tapestry Museum, Bolonya

11.15 h Un pinjante de león pasante documentado en el joyero de la Virgen del Pilar, ya en 1528

Carolina Naya Franco, professora associada, Departament d’Història de l’Art, Universidad de Zaragoza

11.30 h Celebration of Love, Life & Faith Through Jewellery in India; Harappa to Cartier & Van Cleef & Arpels

Seema Bhalla, historiadora de l'art, conservadora i crítica, escriptora independent sobre cultura, patrimoni, art i arquitectura

11.45 h De moneda a joia: reflexions sobre la reutilització ornamental del numerari

Albert Estrada-Rius, conservador en cap, Gabinet Numismàtic de Catalunya, Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona

Debat

12.15-12.45    Pausa/cafè

12.45 h Las hebillas en los Llibres de Passanties

M. Antonia Herradón, conservadora de joiería, Museo del Traje, CIPE, Madrid

13 h Coral, Staghorn, a Blood-ring: Dr W. L. Hildburgh's 1917 Gift of Amulets to the V&A

Frances Parton, conservadora de col·leccions i interiors de l'English Heritage

13.15 h Fermalls «grans, bells, i cars». Documents i testimonis figuratius per a la història de la joieria gòtica catalana

Jacobo Vidal, professor, Departament d’Art, Universitat de Barcelona

13.30 h Miniature Reliquaries and Book-Shaped Pendants. Shaping and Experiencing Interior Space: Religious Jewellery in the Late Middle Ages and Early Modern Times

Silke Tammen i Romina Ebenhöch, Institute of Art History, Justus-Liebig-University of Gießen, Alemanya

Debat

14-15.30 h      Dinar

 

SESSIÓ 4: EL SIMBOLISME DE LA JOIA

Modera: Albert Estrada-Rius

15.30 h Ponent pendent de confirmar

15.45 h Joies i superstició. Penjolls de corall i amulets a la Catalunya del gòtic

Anna Orriols, professora, Departament d'Art i de Musicologia, Universitat Autònoma de Barcelona

16 h L’anell com a símbol d’estatus a la Catalunya de la plena edat mitjana

Joan Duran-Porta, professor, Universitat Autònoma de Barcelona

16.15 h Los dijeros de cristianar a los niños en La Alberca, Salamanca

José Luis Puerto, etnògraf, Salamanca

Debat

16.45-17.15 h Pausa

17.15 h Representaçoes fito e zoomórficas na joalharia em Portugal no século XIX

Gonçalo de Vasconçelos e Sousa, Escola das Artes, Universidade Católica Portuguesa, Porto

17.30 h Relicarios: las joyas olvidadas de Latinoamérica

Martha J. Egan, investigadora associada, Museum of International Folk Art, Santa Fe, Nou Mèxic

17.45 h The ship pendant in Early Modern Venice: A symbol of the Serenissima

Anastazja Buttitta, assistent de recerca, doctoranda, Ben-Gurion University of the Negev

18 h The World in a Gem

Ashley Elizabeth Jones, professora assistent d'Història de l'Art, University of Florida

18.15 h Recital de cloenda

Air des bijoux de l'òpera Faust de C. Gounod

Glitter and be gay de l'òpera Candide de L. Berenstein

Natasha Tupin, soprano

Josep Buforn, piano

 

Informació i reserves: 

Les ponències seran en l'idioma consignat en el títol de la conferència.

Servei de traducció simultània anglès-castellà i català/castellà - anglès.

Inscripcions: AFORAMENT COMPLET

[email protected]

Tel. 93 622 03 75 (de dilluns a divendres, de 9 a 14 h)
 

Per assistir al congrés cal:

1. reservar plaça: ens heu de facilitar per telèfon o per correu electrònic nom, cognoms, domicili, població, codi postal, correu electrònic de contacte, organització o institució i càrrec professional.

2. ingressar l’import de matrícula mitjançant transferència bancària al compte corrent a nom del Museu Nacional d’Art de Catalunya (ES40 2100 0974 89 0200035583).

El museu compleix en tots els seus termes la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (BOE núm. 289, de 14 de desembre de 1999)

 

Informació general sobre el congrés:

[email protected]