Les estratègies de pensament visual i les pràctiques expressives
Les estratègies de pensament visual i les pràctiques expressives
ESCOLA D’ESTIU
FORMACIÓ TÀNDEM: EDUCACIÓ ARTÍSTICA - curs 2013-2014
Curs teòric pràctic, continuació de les sessions de formació realitzades durant el curs 2013-14, en les que es va proposar l’ús de l’obra d’art i de les estratègies de pensament visual (mètode VTS Visual thinking strategies ), com eines d’aprenentatge.
Aquest mètode pot ser un mitjà per afavorir la integració, la inclusió i la accessibilitat dels diferents alumnes de l’escola donada la seva focalització en l’ús de la llengua. Per altra banda pretenem incidir en la competència i el coneixement pràctic del professorat pel que fa a l’ús dels materials i les tècniques de l’educació visual i plàstica
Objectius de la formació:
1- Aprofundir en la pràctica de la metodologia del VTS, estratègies de pensament visual, que es va introduir en la formació d’aquest any: revisar el que s’ha fet, introduint d’altres estratègies i orientant el sistema d’avaluació.
2- Reflexionar i debatre sobre la idoneïtat, la possibilitat i les condicions necessàries per iniciar la implementació d’un projecte pilot de VTS en l’escola de cara al curs vinent.
3- Aprendre a derivar la pràctica artística de l’exploració de les obres d’art, consolidant processos i la capacitat de crear activitats des de d’altres àrees del currículum.
4- Aprofundir en el coneixement i l’adequació dels materials, eines, recursos i tempos del taller de plàstica a les diferents franges d’edat.
Continguts:
1. Estratègies de Pensament Visual
- Valoració de la proposta
- Què s’ha fet aquest any i què es podria fer ?
- Com es pot implementar aquest mètode a l’escola? (funcionament, freqüència, imatges, relació amb el programa, àrea d’aplicació…)
- Revisió de la metodologia del VTS. Què és, com funciona, que aporta als alumnes, als grups, a l'escola…
- Orientacions per observar i avaluar l’evolució dels alumnes, en els aspectes en els que el VTS incideix de forma específica, a partir dels models que planteja la pròpia metodologia.
2. Estratègies de Pensament Visual. Pràctiques i estratègies de dinamització i d’aprenentatge del mètode
3. La pràctica, l’ús i les funcions del dibuix i el VTS
- El dibuix com a traç lliure, com a signe gràfic, com a llenguatge universal per expressar-se i comunicar-se.
- El dibuix com a eina d’aprenentatge: desenvolupament les habilitats de percepció, comunicació, invenció
4. El color: tècniques,materials i eines
5. El procés de creació artística: un espai per a la interdisciplinarietat
Curs en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament Serveis Educatius de Sants Montjuïc. Curs inclòs en el Pla de Formació de Zona
