Conversa ‘Jo faig el museu’
Conversa ‘Jo faig el museu’
Dissabte, 24 de gener de 2026
11.30 hAmb el projecte Jo faig el museu (que revisita el títol de l’exposició Jo faig el carrer dedicada a Joan Colom, cronista del Raval i de Ciutat Vella, que el museu va fer l’any 2013), convidem a l’artista i activista Violet Ferrer a revisar la col·lecció del MNAC amb una mirada transfeminista, abordant la representació del treball sexual i de les identitats no normatives. L’artista parteix del seu bagatge recuperant la memòria històrica de la Barcelona trans com a creadora de les Putirutes que porta a terme a Ciutat Vella, i de la seva pròpia experiència tant com a treballadora sexual com a tècnica d’igualtat i dinamitzadora cultural.
En aquesta recerca, l’artista ha seleccionat diverses obres de la col·lecció que emmirallen i estableixen un diàleg personal amb la seva pròpia experiència, des d’una talla del segle XVII fins a artistes del segle XIX i XX com Joan Brull o Josep Maria Tamburini o fotografies de Colom o Colita. Així mateix, s’ha establert una col·laboració amb un grup de joves creadores de l’Espai Jove La Bàscula del barri de La Marina.
El dissabte 24 de gener, presentarem el resultat d’aquest projecte que busca establir diàlegs amb la col·lecció sota una mirada que ha habitat històricament els marges, un deute històric dels museus pel que fa a la incorporació de les veus del mateix col·lectiu, en una conversa a tres bandes entre Violet Ferrer, Helena Muñoz Villena, comissària del programa comunitari Comunitat 360º i David Pablo, tècnic d’educació i activitats del MNAC. Un diàleg que ens convidarà a practicar una mirada insubmisa i una veu pròpia capaç de construir col·lectivament un nou museu.
El programa Comunitat 360º del MNAC busca establir vincles entre el museu i els territoris que l’envolten sota la pregunta “I si el museu fos una llar?” treballant activament amb veïnat, entitats i Centres Cívics, entre d’altres espais de trobada. El programa vol repensar els usos i finalitats del museu posant les persones al centre i creant aliances, tot acompanyant el projecte d’ampliació que el museu durà a terme els propers anys.
Organitzen: Museu Nacional d’Art de Catalunya en col·laboració amb l’Espai Jove La Bàscula i la complicitat del Centre Cívic Casa del Rellotge i el Pla Comunitari de La Marina i Zona Franca.
Imatge: Disseny de Juls BP (IG: @jujulsbp) resultat del taller de dibuix Retrats dissidents a l’Espai Jove La Bàscula.
Activitat gratuïta amb aforament limitat. Inscripció obligatòria.













