El museu al món

Amb la participació d'obres del Museu Nacional en exposicions arreu del món, no només donem a conèixer el patrimoni i el fem accessible, sinó que a més enriquim el coneixement que tenim de la col·lecció.

Trenta fotografies de Joan Fontcuberta viatgen a Suècia

El març d’enguany, el fotògraf català Joan Fontcuberta va rebre el premi Hasselblad, el guardó internacional més prestigiós en l’àmbit de la fotografia artística. Des de 1980, la Fundació Hasselblad ha atorgat aquest premi a fotògrafs de destacada trajectòria professional, com Henri Cartier-Bresson, Cindy Sherman, Richard Avedon, Ansel Adams, Robert Frank o Paul Graham.

La concessió del premi comporta la celebració d’una exposició temporal de l’obra de l’artista a la seu de la Fundació Hasselblad a Gotebörg (Suècia). L’exposició dedicada a Joan Fontcuberta, amb el títol The Photography of Nature/The Nature of Photography tindrà lloc del 26 d’octubre de 2013 al 26 d gener de 2014.

Entre les obres que s’exposaran destaca la sèrie Herbarium, composta per 30 fotografies del Fons d’Art de la Generalitat de Catalunya, dipositades al Museu Nacional d’Art de Catalunya. Podeu veure aquestes fotografies a la nostra col·lecció on-line.

Un quadern de dibuix d'Álvarez Enciso surt per primera vegada del Museu Nacional i viatja a Madrid

En el marc de l’exposició Roma en el bolsillo, inaugurada al Museo Nacional del Prado el 15 d’octubre de 2013, el visitant pot admirar, fins al dia 19 de gener de 2014, el quadern italià realitzat per Domingo Álvarez Enciso (1739-1800), de la col·lecció del Museu Nacional d’Art de Catalunya. És una ocasió única perquè, d’ençà de la seva adquisició l’any 1957, l’obra mai no havia sortit de la reserva del Gabinet de Dibuixos i Gravats del museu. Format per 94 dibuixos, el quadern documenta les pràctiques formatives, de tipus acadèmic, d’un d’aquells artistes que van completar la seva formació a Roma. En el cas d’Álvarez Enciso, el seu treball correspon als dos períodes de residència del pintor a la ciutat: entre 1758-1762 i entre 1773-1789. En termes generals, els fulls del taccuino reflecteixen la còpia de pintures conservades en esglésies romanes i considerades com a models en el procés d’aprenentatge artístic.

Exposició Fortuny, el mite a Reus

Vint-i-vuit obres –entre olis i dibuixos–, de l’artista reusenc Marià Fortuny han viatjat a la capital del Baix Camp per a la gran exposició-homenatge que Reus ha dedicat al seu artista il·lustre. Fortuny, el mite s’ha celebrat al Museu d’Arqueologia Salvador Vilaseca del 25 d’abril a l’1 de setembre de 2013. Obres tan emblemàtiques com La vicaria, un oli sobre fusta, només la presta el museu en ocasions excepcionals.

Dalí viatja a Madrid i París

L’oli Retrat del meu pare i el dibuix Retrat del pare i la germana de l’artista, de Salvador Dalí, s’han pogut veure a l’exposició monogràfica Dalí que s’ha celebrat al Centre Pompidou de París, del 21 de novembre de 2012 al 25 de març de 2013, en una primera seu, i al Museo Nacional Reina Sofía, del 23 d’abril al 2 de setembre de 2013 en una segona seu, on només s’ha exposat l’oli.

Redescobrint Josep M. Sert al Petit Palais de París

Dinou obres de Josep M. Sert van viatjar a l'exposició José María Sert, le Titan à l'oeuvre (1874-1945), que es va celebrar al Petit Palais, Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris del 8 de març al 5 d’agost de 2012.

El museu va prestar, entre altres obres, 6 maquetes de pintures destinades a decorar palaus espanyols, com ara el Palacio de Liria, o també la catedral de Vic, així com estudis preparatoris de les pintures del Saló de Cròniques de l'Ajuntament de Barcelona o de l'hotel Waldorf Astoria de Nova York, entre d'altres.

Museu Nacional - El museu al món