Dos escuts amb castell de tres torres

Print
Ubicació: 
Sala 19
Artistes / Creadors / Autoritats: 
Anònim. Castella
Etiquetes museu: 
Etiquetes socials: 
Sense etiquetes
Descripció:

Aquesta taula procedeix de les tombes de Sancho Sánchez Carrillo i la seva esposa Juana, a l’església de San Andrés de Mahamud (Burgos), les quals van ser realitzades cap a 1295, any en què van obtenir el permís de ser-hi enterrats. La peça forma part d’un extraordinari conjunt del primer gòtic castellà del qual únicament perviuen vuit plafons, tots al Museu Nacional d’Art de Catalunya, a més del jacent del cavaller conservat al Cincinnati Art Museum (Ohio).

El conjunt pictòric està format per quatre taules amb ploraners, dues amb escuts i dues més amb escenes narratives, de les quals una consta de quatre escenes dedicades a la Mare de Déu (Anunciació, Nativitat, Dormició i Coronació) i una altra presenta la Crucifixió i Crist envoltat dels símbols dels quatre evangelistes. Els ploracossos, vestits amb «llobes», les túniques a ratlles tradicionals del dol, ploren desaforadament, s’arranquen els cabells o fins i tot s’esgarrapen el rostre fins a sagnar per demostrar el seu dolor.

 

Pintura

Cap a 1295

54 x 86,2 x 4,5 cm

Adquisició de la col·lecció Plandiura, 1932

Núm. del catàleg: 

004372-002

Forma part d'un conjunt de vuit plafons. Procedeix de la decoració de la tomba del cavaller Sancho Sánchez Carrillo, a l'ermita de San Andrés de Mahamud (Burgos).
Tremp sobre pergamí aplicat a un suport de fusta
Segle: XIII
Tema: Heràldica
Anònim. Castella - Dos escuts amb castell de tres torres - Cap a 1295
Dos escuts amb castell de tres torres
Anònim. Castella - Dos escuts amb castell de tres torres - Cap a 1295 [1]
Reconstrucció virtual de les tombes de Mahamud © Laboratorio de Fotogrametría Arquitectónica de la Universidad de Valladolid segons proposta de Fernando Gutiérrez Baños
Anònim. Castella - Dos escuts amb castell de tres torres - Cap a 1295 [2]
Arribada de les pintures de Mahamud al Palau Nacional provinents de la casa Plandiura, 1932 © Arxiu Fotogràfic de Barcelona