Cobertes modernistes
-
Alexandre de Riquer i Inglada
Alexandre de Riquer i Inglada (Calaf, 1856 – Palma de Mallorca, 1920) és una de les figures més destacades i influents de l’art modernista català. La seva principal aportació és la introducció a Catalunya del modernisme d'inspiració britànica.
Destaca especialment la seva activitat en el camp de les arts gràfiques, on va fer gala d’una gran creativitat. Alexandre de Riquer fou el millor representant del disseny internacional a principis del segle XIX a Catalunya perquè era l’artista català més ben informat de l’època, gràcies als viatges que feia a Londres i també a la gran lliçó de l’art anglès que podia extreure de la seva biblioteca sobre art, única a Catalunya i Espanya.
Una part important de la seva col·lecció bibliogràfica va ser comprada per la Junta de Museus l’any 1921 als seus hereus. Actualment es conserva a la Biblioteca Joaquim Folch i Torres del Museu Nacional, on podeu trobar un bon nombre d’obres il·lustrades pels il·lustradors britànics més reconeguts de principis del segle XX: Aubrey Beardsley, Robert Anning Bell, Arthur Rackham i Alice B. Woodward.
-
02 Aubrey Beardsley
Aubrey Vincent Beardsley (Brighton, Anglaterra, 21 d'agost de 1872 - Menton, França, 16 de març de 1898)
En la seva curta vida, Beardsley despertà admiració i escàndol a parts iguals. Adquirí una gran reputació gràcies als seus personalíssims dibuixos i les il·lustracions, influenciats per l’obra d’Edward Burne-Jones i els gravats de fusta japonesos. Es convertí en un mestre de la il·lustració curvilínia en blanc i negre representativa de l’Art nouveau. Els seus temes, aparentment extrets de la literatura clàssica i la Bíblia, estaven dotats d’una força grotesca provinent de la mateixa psique de l’artista.
Alexandre de Riquer tenia a la seva biblioteca tres volums de la sèrie Bon mots... de l’editor anglès J. M. Dent & co.
-
05 Aubrey Beardsley
Els dibuixos i les caricatures dels Bon Mots..., tot i no tenir connexió amb el text, cridaren poderosament l’atenció de l’editor J. M. Dent & co. que li encarregà la il·lustració de La Morte d’Arthur, un clàssic de les arts gràfiques Art nouveau.
Aquesta obra està seleccionada per al projecte «Partage Plus – Digitising and Enabling Art Nouveau for Europeana»
-
06 Aubrey Beardsley
La Morte d’Arthur va ser publicada en fascicles entre el juny de 1893 i mitjan 1894. Beardsley va dissenyar la coberta, realitzà vint dibuixos (a una o a doble pàgina) i al voltant d’uns cinc-cents cinquanta dissenys per a les inicials, vinyetes i capçaleres.
-
07 Aubrey Beardsley
L’edició de l’obra fou un intent deliberat per competir amb les costoses i rares edicions de l’editorial Kelmscott Press de William Morris. Es van fer dos tiratges: un limitat de 300 exemplars amb paper holandès fet a mà i un altre de 1.500 exemplars amb paper ordinari.
-
08 Aubrey Beardsley
-
09 Aubrey Beardsley
-
10 Aubrey Beardsley
L’edició anglesa de l’obra Salomé, d'Oscar Wilde, va fer que Beardsley aconseguís notorietat gràcies als seus dibuixos-il·lustracions. Això no va agradar gens a l’autor del text, que va témer per la indecència de les il·lustracions.
-
13 Robert Anning Bell
Robert Anning Bell (Londres, Anglaterra, 14 d'abril de 1863 – 27 de novembre de 1933)
Pintor i il·lustrador anglès, clar exponent del moviment Arts & Crafts i seguidor de William Morris. Entre 1895 i 1899, va ser professor a l'escola d'arquitectura de la Universitat de Liverpool. Durant aquest temps es va associar amb Della Robbia Pottery i adquirí cada vegada més èxit com a dissenyador i il·lustrador de llibres. Destacà, sobretot, per la il·lustració de llibres infantils, però també il·lustrà obres adreçades al públic adult.
Els seus primers encàrrecs els realitzà per a Ernest Hister entre els anys 1989 i 1893. El 1894 féu alguns treballs menors per a J. M. Dent & Co. L’any següent el mateix editor li encarregà la il·lustració de Midsummer’s night dream, de Shakespeare, que suposà el seu primer treball important com a il·lustrador i va reportar-li un gran prestigi.
-
14 Robert Anning Bell
Riquer opinava que “la orla es de exquisito gusto y el dibujo central de idealidad encantadora; la portada en rojo y negro es de un dibujo fácil, es la obra de un artista que domina la forma á voluntad, y en todo el libro campean el gusto y la severidad que Bell ha heredado de los artistas del Renacimiento italiano, sin que nunca abdique de su fuerte personalidad”.
-
15 Robert Anning Bell
Segons Riquer, “todo el libro es una joya, apesar del papel flojo y esponjoso que perjudica el tacto. Lástima que el editor no se sirviera de papel de tina [...] grabando los dibujos en madera, para crear una edición que en mis ensueños de bibliófilo veo adornada de grandes margenes [...]”
-
17 Robert Anning Bell
L’any 1896, l’editorial George Bell and sons va començar una sèrie anomenada Endymion i Robert Anning Bell va rebre l’encàrrec d’il·lustrar el primer volum de la col·lecció, titulat Poems de John Keats i publicat l’any 1897. Aquesta sèrie és un exemple de les nombroses col·leccions de llibres il·lustrats amb dibuixos a la ploma, que van sorgir entre finals del segle XVIII i principis del XIX.
La sèrie s’oferia de dues maneres: una edició corrent amb enquadernació editorial (com la museu) i una altra limitada a 125 exemplars en paper japonès amb una enquadernació sense decoració (destinada a ser reenquadernada posteriorment)
Edició digitalitzada d’Internet Archive Poems
Peça seleccionada pel projecte Partage Plus d’Europeana
-
21 Robert Anning Bell
De la mateixa sèrie també va il·lustrar English lyrics from Spencer to Milton, publicat l’any següent.
La sèrie s’oferia de dues maneres: una edició corrent amb enquadernació editorial (com la del museu) i una altra limitada a 125 exemplars en paper japonès amb una enquadernació sense decoració (destinada a ser reenquadernada posteriorment)
Edició digitalitzada de la Bobleian Library English lyrics from Spencer to Milton
-
26 Robert Anning Bell
Una altra obra important il·lustrada per Robert Anning Bell és Grimm’s household tales, publicada el 1901.
Peça seleccionada per al projecte Partage Plus d’Europeana
-
28 Robert Anning Bell
The Tempest, de William Shakespeare, publicada per l’editorial Freemantle l’any 1901, està considerada la seva millor obra com a il·lustrador.
Edició digitalitzada d’Internet Archive The tempest
-
32 Robert Anning Bell
Després de The Tempest va fer poques il·lustracions i va concentrar els seus esforços en la pintura i les arts decoratives, fins que l’any 1906 va ser persuadit de nou per l’editorial J. M. Dent per treballar en una nova edició del Palgrave’s golden Treasury, una antologia de poetes anglesos per la que va fer diversos dibuixos i vint-i-cinc aquarel·les. Sembla ser que l’il·lustrador no va quedar satisfet amb el resultat, opinió que compartia Riquer.
Riquer opinava “El libro es un libro bien presentado, bien impreso, pero escaso de márgenes, especialmente en su parte superior. Además de esto, la mayoría de las acuarelas tienen por marco una gruesa franja que las perjudica y la tricomonía es deficiente.” Tot i això, acabava per concloure que “[...] el libro muy recomendable, siendo de desear un mayor respeto de los originales por parte de los editores [...]”
Edició digitalitzada d’Internet Archive Palgrave’s golden Treasury
-
36 Arthur Rackham
Arthur Rackham (Londres, Anglaterra, 19 de setembre de 1867 - Surrey, Anglaterra, 6 de setembre de 1939)
Destaca com a il·lustrador de contes de fantasia i les seves interpretacions de fades i personatges fantàstics, etc. Realitzà els dibuixos d’una de les versions d’Alice in wonderland editada el 1908, amb els quals va obtenir un gran èxit, fent que aquesta sigui una de les versions més estimades d’aquest clàssic.
En plena època victoriana, influenciat pels nous corrents artístics com ara el modernisme, va adquirir un estil propi molt característic, motiu pel qual està considerat com un dels il·lustradors més destacats de l'“Edat d’Or” de la il·lustració de llibres britànica que abraça des del 1900 fins al començament de la Primera Guerra Mondial.
L’any 1905 va treballar en una edició de l’obra Rip van Winckle , que el va fer conegut a Amèrica i va marcar un abans i un després en la seva carrera com a il·lustrador. D'aquest llibre se'n van fer en dues versions, una de limitada amb còpies numerades i una altra de no numerada.
-
37 Arthur Rackham
L'edició de Rip van Winckle va representar el punt de partida de la col·laboració entre el dibuixant i l’editorial Heinemann, per a la qual va il·lustrar nombrosos llibres infantils i algunes obres per a adults durant el període comprès entre 1900 i 1914. A diferència d’altres il·lustradors contemporanis seus, molts d’ells també de llibres infantils, va descobrir el fotogravat com a tècnica d’impressió.
Rip van Winkle / by Washington Irving ; with drawings by Arthur Rackam. London : William Heinemann; New York : Doubleday Page & Co., 1905.
-
40 Arthur Rackham
A la biblioteca d’Alexandre de Riquer hi havia diverses obres de l’editorial Heinemann, il·lustrades per Rackham. Una d'elles és Kingdoms curious
-
40 Arthur Rackham
A la biblioteca d’Alexandre de Riquer hi havia diverses obres de l’editorial Heinemann, il·lustrades per Rackham. Una d'elles és Kingdom curious.
-
41 Arthur Rackham
També podem trobar The Ingoldsby and legends or mirth and marvels, de l’any 1907, una col·lecció de mites, llegendes, històries de fantasmes i la poesia escrita suposadament per Thomas Ingoldsby, en realitat, pseudònim del clergue anglès Richard Harris Barham.
Edició digitalitzada de la George A. Smathers Library Ingoldsby legends or mirth & marvels
-
45 Arthur Rackham
També de l’any 1907 és l’obra The land of enchantment.
Edició digitalitzada a Internet Archive: The land of enchantment
-
47 Arthur Rackham
The fairy tales of the Brothers Grimm és de l’any 1909. Els dibuixos que l’artista va realitzar per a aquesta obra encara són vigents i hi ha editorials, com l’editorial Juventud de Barcelona, que comercialitzen edicions amb les seves il·lustracions.
-
52 Arthur Rackham
També va il·lustrar algunes obres per a adults, com A midsummer-night’s dream, de Willian Shakespeare, apareguda el 1908 i considerada per molts com la seva obra més important.
Edició digitalitzada a la University of Birmingham: A midsummer-night’s dream
-
59 Arthur Rackham
Una altra obra és Undine de De la Motte-Fouqué, publicada l’any 1909.
-
69 Alice B. Woodward
Alice Bolingbroke Woodward (1862 - 1951)
És coneguda, sobretot, per fer la primera versió il·lustrada de la història de Peter Pan (The Peter Pan picture book, publicat l’any 1907, a Londres, per George Bell and Sons), una obra de Daniel O'Connor (1880-1951) a partir del llibre de l’escriptor escocès James Matthew Barrie (1860-1937). Com a il·lustradora va destacar per la línia elegant i els dibuixos de nens vius i atractius. Les seves il·lustracions han estat comparades amb les d'Arthur Rackham.
Va estudiar a la South Kensington School of Art i, posteriorment, a l'Escola d'Art de Westminster i a l’ Académie Julian a París. Joseph Pennell va ser professor seu i, gràcies a això, va tenir alguns encàrrecs per il·lustrar llibres infantils per a les editorials J. M. Dent i McMillan and Co. Combinà la il·lustració artística amb la científica, disciplina en la qual va ser coneguda per la seva exactitud i precisió. Per diferenciar els dos tipus de treball, signava les il·lustracions artístiques amb un monograma en forma de papallona i feia servir el seu nom en els treballs científics.
Entre els anys 1896 i 1900, va fer els seus millors treballs en blanc i negre per a la casa editorial Blackie and Son, entre els quals es troben algunes de les seves obres més destacades: To Tell the King the Sky is Falling, Adventures in Toyland, and Red Apple and Silver Bells.
To tell the king the sky is falling / by Sheila E. Braine ; illustrated by Alice Woodward. London : Blackie and Son Ltd; New York : Charles Scribner, [1896?]
-
71 Alice B. Woodward
Per a l’editorial de David Nutt de Londres va il·lustrar My friend poppity.
My friend Poppity / by Augusta Thorburn ; illustrated by Alice B. Woodward. London : David Nutt, [19--]
Després de la mort de Beardsley l’any 1898, Woodward el va succeir com a il·lustradora dels dos últims títols de la sèrie Bon Mots... per a l’editorial J. M. Dent que porten el nom de Bon-mots of the eighteen century i Bon-mots of the nineteen century. A diferència dels il·lustrats per Beardsley, Riquer no tenia aquestes edicions a la seva biblioteca.
A partir de l’any 1907 les seves il·lustracions van ser majoritàriament en color i el seu editor principal va ser George Bell, per a qui va fer 28 làmines a color del llibre sobre Peter Pan. Aquest llibre, que no es trobava a la biblioteca d’Alexandre de Riquer, va esdevenir molt popular i se'n van fer reimpressions fins l’any 1982.
També il·lustra altres llibres en color com Alice's Adventures in Wonderland de Lewis Caroll i el clàssic d’Anna Sewell titulat Black beauty. El seu treball aparegué en més de 80 publicacions incloses il·lustracions de dinosaures per a l'Illustrated London News.