Campanya de micromecenatge per a l’adquisició d’una obra de Marià Fortuny

Interval de dates:
10/12/2013

Marià Fortuny i Marsal (Reus, 1838 – Roma, 1874)

La pregària

Cap a 1872

Ploma, aiguada de tinta marró i negra amb guaix sobre paper

Col·lecció particular

La Fundació Amics del Museu Nacional d’Art de Catalunya posa en marxa una campanya de micromecenatge per a l’adquisició del dibuix de Marià Fortuny La pregària, una obra excepcional que documenta un dels gèneres més importants de la seva trajectòria artística, l’orientalisme.

Aquest dibuix, que durant molts anys ha estat en mans de col·leccionistes privats, passarà a enriquir el patrimoni públic gràcies a aquesta campanya. L’objectiu és assolir 45.000 € i les aportacions es podran fer a través del web, per telèfon o al mateix museu, al taulell d’informació o en unes urnes habilitades a l’efecte.

L’any 1922 la societat catalana es va unir per acomplir un objectiu: l’adquisició de la pintura de Marià Fortuny La vicaria a un col·leccionista privat francès. Mitjançant donacions econòmiques de particulars i subscripció pública, es van reunir els diners necessaris per comprar-la. Des de llavors, podem contemplar-la a les sales del Museu Nacional.

Ara, quasi un segle més tard, tenim una nova oportunitat perquè una obra de Fortuny romangui a casa nostra i pugui ser admirada per tothom.

La pregària

Fortuny representa en aquest dibuix un dels temes més quotidians de la religiositat islàmica: la pregària a la mesquita. Emmarcada en el període d’activitat de Fortuny a Granada, la data de realització de l’obra, al voltant de 1872, és coincident amb la d’El tribunal de l’Alhambra, una producció orientalista del reusenc que també es pot veure a l’exposició La batalla de Tetuán de Fortuny. De la trinxera al museu, que el Museu Nacional organitza entre el 19 d’abril i el 15 de setembre.

De forma semblant a la majoria de pintors del seu temps, com a bon orientalista, combina l’experiència vital amb la imaginació. En aquest sentit cal assenyalar que l’escenari arquitectònic que l’artista representa està inspirat en l’església de Santa María la Blanca de Toledo.

Campanya de Micromecenatge - Marià Fortuny