La Xarxa de Museus d’Art celebra la diversitat en clau LGTBIQ+ amb l’acció Miralls d’Art. Identitats infinites

Interval de dates:
28/06/2021
  • La Xarxa de Museus d’Art de Catalunya s’adhereix de nou a la commemoració del Dia de l’Alliberament LGTBIQ+, el proper 28 de juny.
  • La proposta d’enguany, sota el títol de Miralls d’Art. Identitats infinites, ofereix diferents lectures, en clau LGTBIQ+, sobre obres de les col·leccions d’11 museus de la XMAC, que es compartirà en format vídeo a través de les xxss.
  • Aquesta diversitat de lectures facilita la reflexió sobre com haurien de canviar els museus per respondre a les diferents identitats, i com construir un model de museu més inclusiu, participatiu i social.

Obres que emmirallen

Quina obra d’aquest museu t’emmiralla? En quin sentit creus que parla de tu? Quins són els teus referents quan parles d’art? Com hauríem de canviar els museus si volem reflectir la diversitat? Aquestes són les quatre preguntes que es formulen a cadascun dels participants de l’acció que promou la Xarxa de Museus d’Art de Catalunya en el marc de la commemoració del Dia de l’Alliberament LGTBIQ+.

Si l’any passat l’activitat es plantejava com una mirada des del museu i les col·leccions cap al col·lectiu, aquest any es pretén capgirar el punt de vista i que siguin les persones LGBTIQ+ les que tinguin tot el protagonisme i ofereixin la seva mirada cap al museu.

D’aquesta manera, 11 museus de la XMAC han convidat persones del col·lectiu a triar una peça que les representi amb l’objectiu d’explicar com els museus reflecteixen la diversitat d’identitats sexuals i de gènere. Mitjançant píndoles de vídeo, els participants han respost a les quatre preguntes que ens permeten, d’una banda, rellegir aquelles peces des de la seva mirada i d’una altra, reflexionar sobre la representació de la diversitat en el món dels museus.

La XMAC pretén amb aquesta acció continuar amb la tasca de visibilització de la diversitat sexual i afectiva iniciada l’any 2020 i que s’emmarca en la missió social dels museus:  transformar-los espais on tothom s’hi vegi representat.

Aquesta iniciativa coincideix amb el Dia de l'Alliberament LGTBIQ+ i forma part del programa d'accions que desenvolupa la XMAC des de la Comissió de Feminismes i Identitats. De fet, a partir de la revisió que les persones del col·lectiu han fet dels museus participants es pretén continuar amb l'objectiu d’oferir una visió més diversa i integradora, i d’avançar cap a un model de museu inclusiu, participatiu i social per reflectir la riquesa i la diversitat de la societat, així com subratllar que els museus són per a tothom i tothom s’hi pot identificar.

La XMAC agraeix a tothom qui ha participat:

• Jayce al Museu d’Art de Cerdanyola
  • Àngel Burgas i Ignasi Blanch al Museu de l’Empordà, Figueres
  • Roberto Piqueras al Museu del Disseny, Barcelona
  • Oriol Puig Taulé al Museu Frederic Marès, Barcelona
  • Rosa Vilaseca al Museu d’Art de Girona
  • Sílvia Sicore al Museu d’Art Jaume Morera, Lleida
  • Jaume Belló Miró al Museu de Lleida
  • Kevin Fernández Perelló al Museu Abelló, Mollet del Vallès
  • Josep Escartin Laurtio al Museu d’Art de Sabadell
  • Núria Scarp als Museus de Sitges
  • Julen Morrás Azpiazu al Museu Nacional d’Art de Catalunya

Per a més informació:

Aina Soler, coordinadora XMAC: [email protected]

Txema Romero, director del Museu d’Art de Cerdanyola: [email protected]

Crèdits imatge:

Ismael Smith, Salomé dansant, Nova York, 17-2-1924.

Crèdits fotografia Jayce: Marie Bellois i Abril Codonyan.

Crèdits disseny imatge: Quim Módenes.

#XMAC_LGTBIQ

Logo Xarxa de Museus d'Art

Jayce, Ismael Smith Salomé,  (Crèdits fotografia Jayce_ Marie Bellois (@mariebelloisdesigns), Abril Codonyan (@abira_b) Disseny Quim Módenes