El patronat del Museu Nacional acorda per unanimitat iniciar el projecte d’ampliació del museu i renova en la Direcció a Pepe Serra

Interval de dates:
01/06/2022

El Patronat del Museu, integrat per la Generalitat de Catalunya, el Ministerio de Cultura y Deporte, l’Ajuntament de Barcelona i per diferents personalitats en representació de la societat civil, ha acordat per unanimitat iniciar la tramitació del concurs del projecte d’ampliació i dels serveis de redacció dels projectes bàsic i executiu, així com dotar el museu dels mecanismes necessaris per fer possible aquesta actuació tant en els aspectes tècnics com en les qüestions conceptuals.

El calendari sobre el què s’està treballant preveu desenvolupar els plans de viabilitat i museografia i els projectes arquitectònics durant el 2022 i el 2023, per  afrontar el concurs públic del projecte definitiu a finals de 2023 o principis de 2024.

El Pla Estratègic del Museu marca com a horitzó per a la finalització de les obres el 2029, centenari de l’Exposició Internacional, la urbanització de Montjuïc i la construcció del Palau Nacional. L’ampliació al Pavelló Victòria Eugènia suposarà una important transformació i permetrà un replantejament global del museu, els espais, els relats i el seu abast.

El Patronat també ha decidit la renovació del director, Pepe Serra,  per un període de cinc anys, i ha valorat molt positivament la tasca desenvolupada durant l’etapa que porta al front del museu. Destaca especialment el posicionament social i cultural aconseguit, que ha comportat un important increment de visitants, arribant a prop de 900.000 en 2019, front als 400.000 de 2012, a l’inici del seu mandat. Durant aquests anys el museu ha organitzat més de 70 projectes expositius, ha renovat la presentació de les col·leccions d’art modern i del Renaixement i el Barroc, ha treballat en la formació de la col·lecció de postguerra i segones avantguardes i en un  centenar de projectes en col·laboració amb altres museus i entitats d’àmbit artístic, educatiu, científic i social. Un altre punt destacat és el creixement de la col·lecció, amb nombroses adquisicions i donacions gràcies a acords estratègics.

El Patronat també vol destacar la creació de la Xarxa de Museus d’Art, que ha passat de comptar amb  tres úniques seccions a Catalunya a estar integrada per 22 museus de tot el país, el desplegament  d’una política de itineràncies per tot l’Estat i la presència internacional.

nota de premsa