Comunicat sobre l’escrit d’oposició del MNAC a l’execució de la sentència de Sixena

Comunicat sobre l’escrit d’oposició del MNAC a l’execució de la sentència de Sixena

Interval de dates: 
08/09/2025

El Museu Nacional d’Art de Catalunya ha presentat aquest matí l’escrit d’oposició a l’execució de la sentència, d’acord amb el calendari processal i dins dels termes legals establerts, en resposta a la interlocutòria del Jutjat del 22 de juliol de 2025. Aquest escrit d’oposició s’inscriu plenament en el marc dels acords del Patronat, que són els que defineixen el context en el qual actua el Museu. En el seu escrit el Museu manté els arguments tècnics i jurídics que ha defensat al llarg de tot el procés, prioritzant la preservació de l'obra i assenyalant els riscos de danys irreparables, confirmats per nous informes d'experts nacionals i internacionals, entre ells l'ICCROM (International Centre for Study of the Preservation and Restoration of Cultural Property).

 

En aquest escrit el Museu comunica que ja està en fase de compliment pel que fa a les pintures profanes. Tal com ja va posar de manifest, les característiques i l'estat de conservació d'aquestes pintures són tècnicament diferents. El Museu aporta esborranys dels documents necessaris per a la licitació que Aragó haurà de revisar i completar, atès que desconeix la destinació i el mètode d'instal·lació final de les pintures, així com les condicions climàtiques i de conservació del lloc on estaran instal·lades.

 

El Museu proposa un cronograma alternatiu, detallat i per fases, que també inclou les aprovacions administratives necessàries i, sobretot, els procediments i les normes d'actuació estàndards de caràcter internacional que són d’obligat compliment. L'escrit qüestiona el calendari proposat per Aragó tant en els procediments com en els requeriments per actuar i prendre decisions. Així mateix, posa en evidència que l'empresa que actua en representació del Govern d'Aragó no té l'experiència i la solvència necessàries per a una operació d'aquesta envergadura.

 

El fet que el MNAC, en compliment del que s'ha acordat en la interlocutòria del despatx d'execució, hagi presentat un calendari alternatiu no impedeix que reiteri el que ja ha manifestat en els seus precedents escrits del 23 de juny i del 17 de juliol de 2025: la incapacitat tècnica del Museu per dur a terme la retirada i el trasllat de les pintures pel risc de danys irreparables que aquesta operació versemblantment suposa, la seva extrema fragilitat i els danys irreversibles que per aquesta raó poden patir, de manera altament probable, en les àrdues i complicades actuacions necessàries per al compliment voluntari (o forçós) de la sentència. Per això la incapacitat tècnica del MNAC abans assenyalada.

 

Nous informes.

El Museu aporta nous informes que avalen, ratifiquen i amplien la posició tècnica pel que fa als grans riscos i la complexitat extrema de l'operació. El MNAC ha demanat l'opinió dels experts internacionals més prestigiosos en la matèria i els informes confirmen el seu diagnòstic sobre l'extrema fragilitat de les pintures murals de la sala capitular. Entre aquests informes cal destacar:

  • La Dra. Simona Sajeva ha realitzat un segon informe, amb data 1 de setembre de 2025, que complementa el seu estudi de 2016, en què analitza la fragilitat de les pintures i assenyala els punts crítics del calendari proposat pel Govern d'Aragó: l'absència d'una avaluació integrada dels riscos així com les pèrdues potencials relacionades amb l’operació, concloent que tant el termini com la proposta tècnica ignoren els greus riscos de danyar de forma irremeiable les pintures, i per tant són inviables.
  • Informe de l'ICCROM (International Centre for Study of Preservation and Restoration of Cultural Property). Aquesta organització, la missió principal de la qual és ajudar els estats membres a conservar el seu patrimoni cultural, va enviar en missió oficial al MNAC una de les seves tècniques per a la confecció de l'informe, en què destaca que "les pintures es poden considerar supervivents d'una pèrdua catastròfica, rescatades en circumstàncies d'emergència. El seu estat actual alterat i fràgil les fa especialment vulnerables a les pertorbacions físiques i als canvis ambientals”. Afegeix també que el seu estat pot descriure's com "alterat, fràgil i reactiu. Com a tal les pintures són vulnerables a un major deteriorament, en particular en cas de canvis ambientals o pertorbacions físiques (cops, vibracions). Finalment, l'ICCROM "recomana encaridament realitzar una avaluació exhaustiva dels riscos basant-se en els valors existents abans de dur a terme qualsevol acció relacionada amb la reubicació”.

 

Dues de les expertes que participen a la comissió creada per les Administracions, per part de la Generalitat i de l’Ajuntament, destaquen el deficient estat de conservació de les pintures que es mantenen “relativament estables gràcies a un entorn ambiental monitoritzat, amb paràmetres pràcticament invariables, i de l'atenció permanent de professionals especialitzats.

 

Davant d'aquests informes el Museu no pot sinó reiterar la seva incapacitat tècnica per dur a terme la retirada i el trasllat de les pintures pel risc de danys irreparables que aquesta operació versemblantment suposa, la seva extrema fragilitat i els danys irreversibles que per aquesta raó poden patir, de manera altament probable, en les àrdues i complicades actuacions necessàries per al compliment voluntari (o forçós) de la sentència.