XXX Seminari d’història monetària de la Corona d’Aragó

Preus:

15 €. Per a estudiants, jubilats i Amics del museu, 10 €

Material:
PDF icon Programa del XXX Seminari (pdf - 1,17 Mb)

Programa del XXX Seminari (pdf - 1,17 Mb)

L’ordre públic metrològic: monedes, balances i pesals

El control del pes de les monedes encunyades en metalls preciosos ha estat una constant al llarg de la història. El retall de la moneda estava prohibit i es perseguia justament perquè alterava el pes legal del numerari. Per facilitar les tasques de control es van utilitzar diversos tipus de balances i de ponderals tant d’ús intern a les cases de moneda i a les institucions bancàries com en mans particulars en fires, mercats i àmbits domèstics.

En la primera sessió del seminari es posarà en relleu el paper de les autoritats públiques com a garants i supervisores de l’ordre públic metrològic. L’oficial principal encarregat d’aquesta feina era el mostassà, que havia de comprovar la fidelitat dels instruments de mesura per evitar fraus. S’incidirà en el context de pluralitat de pesos i mesures al mercat.

En la segona sessió es presentarà una visió de conjunt de les bases de la metrologia monetària peninsular medieval. Finalment, el seminari es clourà amb una aproximació al taller Farriols, una de les cases de fabricació de balances i pesals monetàries més antigues de Barcelona. La recent donació per part de les germanes Núria i Eulàlia Tarradell al Museu Nacional de peces i documents inèdits d’aquest taller ha ofert l’ocasió de donar a conèixer al públic aquest fons patrimonial tan singular.

• Dimarts 27 d’abril

De l'àgora al mercat de la Corona d'Aragó: serietat comercial per mitjà de l'afinament de pesos i mesures.

Pablo José Alcover, doctor en Història i investigador de l’ODELA (Observatori de l’Alimentació, Universitat de Barcelona)

• Dijous 29 d’abril

El mostassaf de Barcelona i el bon govern de l’ordre metrològic a la ciutat comtal

Montserrat Bajet, doctora en Dret i professora jubilada de la UPF

• Dijous 4 de maig

La metrología monetaria en los reinos peninsulares

Antonio Roma, doctor en Història i numismàtic

• Dijous 6 de maig

La fabricació de balances i trabuquets a Barcelona: l’exemple del taller Farriols

Albert Estrada-Rius, Conservador en cap del Gabinet Numismàtic de Catalunya

#numismàtica

Informació i reserves:

La matrícula inclou un certificat d’assistència. Curs reconegut pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya com a activitat de formació permanent adreçada al professorat.

Places limitades. Inscripció online obligatòria.

Més informació: [email protected]

XXX Seminari d’història monetària de la Corona d’Aragó