Pellofes & ploms eclesiàstics. Un patrimoni numismàtic per descobrir

Lloc:
Sala Mercè de la Catedral de Barcelona i Museu Nacional
Preus:

El preu de matrícula és de 30 €. Per a estudiants, jubilats i Amics del museu, 25 €. La matrícula dóna dret a una publicació sobre el contingut del curs i a un certificat d’assistència

Material:
PDF icon Programa - pdf 1,04 Mb

Programa - pdf 1,04 Mb

XVIII Curs d’història monetària hispànica

El curs d’aquest any està dedicat a un patrimoni numismàtic eclesiàstic molt poc conegut. Es tracta de les fitxes o getons que, amb el nom de ploms o pellofes, van ser utilitzats en el dia a dia de moltes de les comunitats religioses amb una finalitat paramonetal. Efectivament, durant segles, els canonges de les catedrals, els religiosos d’alguns cenobis i les comunitats de sacerdots beneficiats de moltes esglésies parroquials d’arreu de Catalunya van utilitzar els ploms i pellofes amb la doble finalitat de controlar l’assistència al res comunitari així com retribuir econòmicament la dedicació religiosa. D’aquesta manera, l’assistència era premiada amb el repartiment dels ploms o pellofes que s’acumulaven en mans de cadascú fins a l’acabament d’una mensualitat quan eren bescanviats per moneda corrent.

Sovint, aquestes pellofes sortien del circuït intern que les havia generat i acabaven funcionant com a signe monetari complementari a la moneda local. El curs ha permès aplegar els principals estudiosos del tema en una trobada monogràfica que facilitarà establir un estat de la qüestió des de diverses perspectives complementàries. Entre els temes que es plantejaran, està la rica iconografia religiosa i heràldica d’aquestes peces, així com els instruments de fabricació que s’han conservat i les pròpies bosses on es guardaven. També la seva documentació en els rics arxius eclesiàstics i l’atribució a determinades localitats gràcies a l’arqueologia d’algunes de les peces.

Finalment, una taula rodona ens aproparà al funcionament institucional així com a la pròpia conservació d’aquestes peces a més d’analitzar alguns exemples concrets d’aquestes emissions.

Coordinació: Albert Estrada-Rius
Conservador del Gabinet Numismàtic de Catalunya

Consulteu el programa al pdf adjunt

Informació i reserves:

Gabinet Numismàtic de Catalunya
T. 93 622 03 60, de dilluns a divendres, de 9 a 14 h

Llocs de les sessions:
Dimecres 26: Sala Mercè de la Catedral de Barcelona (cal entrar pel claustre i després pujar l’escala de cargol situada al costat de la capella dels Màrtirs. Si necessiteu utilitzar l’accés adaptat, preguem que ens ho comuniqueu en fer la matrícula).

Dijous 27: Auditori del Museu Nacional d’Art de Catalunya

Conjunt de pellofes de l’església de santa Maria de la Bisbal d’Empordà