La moneda d’un rei proscrit: Pere IV a Catalunya (1464-1466)

De 17 h a 20 h

Lloc:
Espai Innova del museu
Preus:

15 €. Per a estudiants, jubilats i Amics del museu, 10 €

Material:
PDF icon Programa XXVI Seminari

Programa XXVI Seminari

Inscripcions obertes per al XXVI Seminari d’història monetària de la Corona d’Aragó

El seminari es dedica a la moneda del breu però apassionant regnat de Pere IV (1464-1466), dit el Conestable de Portugal. Aquest infant portuguès, nét del darrer comte d’Urgell, va ser proclamat rei d'Aragó i comte de Barcelona durant la Guerra Civil (1462-1472) que va enfrontar les institucions de Catalunya amb Joan II, el Sense Fe. Per això arrossega històricament l’estigma de rei intrús i proscrit.

Dues coincidències propicien que aquest regnat sigui el protagonista del seminari: la commemoració del 550è aniversari de la mort de Pere IV el 1466 i l’adquisició d’un excepcional exemplar de pacífic d’aquest monarca per part de la Generalitat de Catalunya, dipositat al museu.

Les sessions s’iniciaran amb una introducció política a l’intens regnat del nou monarca. A continuació, es parlarà de la creació del pacífic, com a nou nominal, així com de la resta d’emissions fetes a nom del sobirà, tant a la seca de Barcelona com a les diverses seques d’emergència que es van establir en plena Guerra Civil. Finalment, s’emmarcarà el període des de la perspectiva monetària en els anys de transició de la divisa internacional de referència des del florí de Florència fins al ducat de Venècia, i les seves conseqüències a la Corona d’Aragó.

PROGRAMA DEL CURS

Coordinador: Albert Estrada-Rius, conservador en cap del Gabinet Numismàtic de Catalunya

Dimarts 10  de maig, de 17 a 20 h

Pere de Portugal, un rei per als catalans
Dra. Immaculada Muxella i Prat, historiadora

El pacífic d’or, una moneda nova per a un rei nou
Dr. Albert Estrada-Rius, conservador en cap del Gabinet Numismàtic de Catalunya

Dijous 12 de maig, de 17 a 20 h

Un temps de transició monetària a la península Ibèrica: de l’era del florí a la del ducat
Dr. Xavier Sanahuja i Anguera, membre de la Societat Catalana d’Estudis Numismàtics

Les altres emissions del Conestable de Portugal a Catalunya
Dra. Maria Clua i Mercadal, adjunta de conservació del Gabinet Numismàtic de Catalunya

Informació i reserves:

Gabinet Numismàtic de Catalunya

De dilluns a divendres, de 9 a 14 h

La matrícula dóna dret a un certificat d’assistència.

Per assistir al seminari, cal:

1. reservar plaça: ens heu de facilitar per telèfon o per correu electrònic nom, cognoms, domicili, població, codi postal, telèfon i correu electrònic de contacte.

2. ingressar l’import de matrícula al compte corrent a nom del Museu Nacional d’Art de Catalunya (núm. 2100 0974 89 0200035583).

El museu compleix en tots els seus termes la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (BOE núm. 289, de 14 de desembre de 1999)

Pere IV, Conestable de Portugal, pacífic de Barcelona, 1465-1466