CVs Ponents jornada Art i Poesia

Rafael Argullol
Catedràtic d’Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra
Paraula, so, imatge

Resum de la ponència
En la xerrada es tractarà de música, poesia i art, prenent com a referència l'oda "A Francisco Salinas"
de Fra Luís de León. La relació d'expressions artístiques diferents. La tradició platònica i la música
de l'infinit.
Currículum/Biografia
Nascut a Barcelona. Catedràtic d’Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra. Ha ensenyat en diverses
universitats europees i americanes. És autor de trenta-cinc llibres que abasten la poesia, la narrativa
i l'assaig. El seu últim llibre és Danza humana (2023). L'editorial Acantilado ha emprès la publicació
de tota la seva obra.

Assumpta Bassas
Mare i professora doctora en Història de l’Art Contemporani (UB)
La mare, la germana i l’estrangera: poesia d’artistes contemporànies
Fotografia: Cortesia del fotògraf Joan Sanpera

Resum de la ponència
Quin paper té la poesia en la trajectòria de certes artistes contemporànies que n’escriuen i publiquen
paral·lelament o com a part de la seva pràctica i procés creatiu? Escriuen sobre els mateixos temes de
la seva pràctica artística? I sobretot, quina és la seva relació amb la paraula?
A través d’una lectura personal veurem que, en alguns casos, les artistes que escriuen conceben la poesia com una mare, és a dir, com l’origen essencial, el vincle i la deu d’on brolla el seu impuls creador. En d’altres, la poesia es manifesta com la mà d’una germana que et demana atiar la veu i parlar en nom de totes les dones que han amagat les paraules massa temps a la corba del ventre. Així mateix, hi ha artistes que conreen la poesia acceptant la frontera entre imatge i paraula, però fent-la transitable i fecunda a través de les pràctiques de la literatura experimental, visual i performàtica. No deixarem tampoc al tinter mirades puntuals a obres d’artistes que manifesten l’amor a la paraula, des d’experiències del llenguatge que obren universos inscrits en la matèria. Tractaré d’entreobrir la persiana a un panorama divers i inexplorat acadèmicament, tant des del punt de vista dels estudis d’art com dels literaris, i miraré d’aproximar-me a través de l’emoció de llegir-les a la singularitat de cada una i a la genealogia de la tradició poètica on es reconeixen.
Es comentarà poesia d’artistes catalanes i internacionals: Silvia Gubern, Mari Chordà, Marina Oroza, Esther Xargay, Gemma Sin, Agnes Martin, Cecilia Vicuña, Etel Adnan, etc...
Currículum/Biografia
Professora doctora en Història de l’Art Contemporani (UB), pionera en la recerca feminista a Catalunya i
curadora d’exposicions d’art i projectes culturals i educatius. El proper assaig en vies de publicació:
“Trazar ad infinitum: la poesia canalitzada de Silvia Gubern” (AAVV. En la estela de Linda
Nochlin, Icària, 2024), una primera aproximació a la poesia publicada d’aquesta artista..

Lola Josa
Catedràtica de Literatura Espanyola dels Segles d'Or de la Universitat de Barcelona
La nit i la unió mística de Sant Joan de la Creu en Tomás Luis de Victoria i Francisco de Zurbarán.

Resum de la ponència
A través de la imatge i del concepte de la nit amb què Sant Joan de la Creu desenvolupa el seu pensament
místic, ens acostarem, d'una banda, a alguns dels quadres de Zurbarán i a la seva comprensió de quantes
nits requereix l'ànima per a la unió i la transformació divina, així com a la recerca de la unió radical
que Tomás Luis de Victoria va intentar expressar en la seva música.
Currículum/Biografia
Lola Josa és catedràtica de Literatura Espanyola dels Segles d'Or de la Universitat de Barcelona.
Especialista en Sant Joan de la Creu i en el llenguatge interdisciplinari entre poesia i música en els
Segles d'Or, és autora de llibres com ara Cántico espiritual a la luz de la mística hebrea (Lumen,
2021) i La medida del mundo. Palabra y principio femeninos (Athenaica, 2022), on ofereix una exegesi bíblica
del misteri marià a tota la Bíblia.

Chantal Maillard
Poeta i filòsofa
El circ de la poíesis. Sobre l'art inútil
Fotografia: Lisbeth Salas

Resum de la ponència
En la nostra societat, estem vivint un canvi de paradigma a tots els nivells, alhora que ens enfrontem a
una devastació tant a l’àmbit planetari com al social. En aquest context, és crucial reflexionar sobre
el tipus d'art que es necessita. No és aquell que omple les nostres ciutats amb artefactes inútils ni el
que afegeix soroll innecessari. Necessitem un art que, deslliurat de l'afany de lucre i l'autopromoció,
sigui capaç de parlar del que realment importa en els seus propis termes. La proposta és pensar en què
consisteix aquest tipus d'art.
Currículum/Biografia
Chantal Maillard és poeessa i filòsofa. Ha estat guardonada amb el Premi Nacional de Poesia (2004) i el
Premi de la Crítica (2007). Doctora en Filosofia, especialitzada en Filosofia índia, ha ocupat la
càtedra d'Estètica i Teoria de les Arts a la Universitat de Màlaga i ha col·laborat amb el diari El
País. Ha reunit i traduït els escrits d'Henri Michaux sobre pintura, i és autora de nombrosos llibres de
poesia, assajos i dietaris. En el volum India ha reunit els seus escrits sobre aquest continent i
a La arena entre los dedos, els seus quatre “Diaris”, ambdós a l’editorial Pre-textos. Entre els
seus llibres més recents hi ha Medea (Tusquets, 2020), representat per ella mateixa al Teatro de
la Abadía de Madrid el 2022, La compasión difícil (Galaxia Gutenberg, 2019), Las venas del
dragón (Galaxia Gutenberg, 2021), la seva Poesía Reunida 2004-2020: Lo que el pájaro bebe en la
fuente y no es el agua (Galaxia Gutenberg, 2022) i, aquest any, Decir los márgenes.
Conversaciones con Muriel Chazalon. Matar a Platón s’ha representat en concert en nombrosos
escenaris. Més informació a: https://chantalmaillard.com/.

Jesús Martínez Clarà
Escriptor, comissari i crític d´art
Zen i art contemporani

Resum de la ponència
La relació entre art contemporani i les cultures orientals, especialment el zen, ha estat prou estudiat
i referenciat a la historiografia recent, però sempre des de l'òptica occidental. Durant molts anys, de
manera velada, a vegades críptica, la relació entre art contemporani i zen ha estat present sobre la
meva activitat didàctica com a professor d'història de l'art contemporani i com a crític. En aquesta
ocasió vull evitar els llocs més coneguts i submergir-me en l'experiència d'aquesta tradició, i aportar
la meva experiència, no tant com a historiador o crític d'art, sinó com a constant practicant de zazen i
altres disciplines afins, com ara Shodo (cal·ligrafia), Kyudo (tir amb arc), des dels inicis d'aquestes
pràctiques, quan el mestre Taisen Deshimaru va inaugurar el primer Dojo zen de Barcelona el 1980.
Currículum/Biografia
Jesús Martínez Clarà (1952) ha estat professor d´Història i Teoria de l´Art de l´Escola Massana de
Barcelona. Escriptor, comissari i crític d´art. Ha estat professor de Manifestacions artístiques
contemporànies a la Universitat Autònoma de Barcelona, professor de l'escola Eina i assessor cultural de
la Fundació La Caixa. Col·laborador i crític d'art del diari La Vanguardia de Barcelona. Membre
d´ACCA/AICA.
La trilogia de la seva escriptura sobre art contemporani té com a referència constant un estudi comparat entre l'art contemporani i l'estètica i la filosofia oriental, i consta de tres llibres de format idèntic (21x21): Entre la inspiració i el projecte: la zona intermèdia (Escola Massana, Barcelona, 2011), amb imatges de Ferran Giménez; Art i Transformació: una mirada de final del segle (Avatar ediciones, Barcelona, 2020), amb imatges d'Isidre Manils i La Causa de l'art, un manifest sobre l'origen i el fonament de l'expressió artística amb obres de l'escultor Gabriel, en procés d´edició

José Corredor-Matheos
Poeta, crític d'art i traductor
Fotografia: Àlex Mitrani

Currículum/Biografia
José Corredor-Matheos (Alcázar de San Juan, 1929) és poeta, crític d'art i traductor. Com a poeta, va
rebre el Premi Nacional de Poesia (2005) i el Premi Boscán de Poesia (1961). José Corredor-Matheos és
l'autor de nombroses publicacions d'art, acadèmic corresponent de la Real Academia de Bellas Artes de
San Fernando, membre numerari de l'Acadèmia Internacional de Ceràmica, membre d'honor de la Reial
Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, fundador i primer president de l'Associació Catalana de
Crítics d'Art (ACCA) i Premi d'Arts Plàstiques de la Generalitat de Catalunya (1993). Com a traductor va
ser reconegut amb el Premi Nacional de Traducció entre Llengües Espanyoles (1984), atorgat pel Ministeri
de Cultura. Fruit de la seva trajectòria, la Generalitat de Catalunya li va concedir la Creu de Sant
Jordi (1988) i l'Ajuntament de Barcelona, la Medalla d'Or al mèrit cultural (2003).

Silvia Gubern
Artista plàstica i poetessa

Silvia Gubern, nascuda el 30 de juliol de 1941 a Barcelona, és una destacada artista plàstica i poetessa. Durant la dècada dels 60, es va convertir en una figura rellevant en els moviments de l'art conceptual i l'art pop. Al llarg de la seva carrera, ha explorat diverses formes d'expressió artística, que inclouen l'escultura, la pintura, el dibuix i la poesia automàtica.