El metall de la moneda: fabricació, caracterització d’aliatges i conservació-restauració
El metall de la moneda: fabricació, caracterització d’aliatges i conservació-restauració
22 i 29 de setembre, i 6 d’octubre de 2022, de 17 a 20 h
Activitat gratuïta

Díptic IV Curs moneda
El metall constitueix la base material de la moneda i, per això, el seu coneixement resulta fonamental. El curs ofereix una aproximació general al seu contingut metàl·lic des dels condicionants de fabricació fins a la seva preservació física. En la primera sessió, es resseguirà la diversitat de possibles procedències del metall. També es presentaran els aliatges utilitzats més freqüentment, la terminologia numismàtica i els diversos processos de fabricació oficial a les cases de moneda, així com els de falsificació en mans de falsaris al llarg de la història.
En la segona sessió, s’oferirà l’oportunitat de conèixer de manera pràctica l’instrumental i el funcionament de tècniques d’anàlisi no destructives d’aliatges metàl·lics a través de l'ús de raigs X i la informació que aquestes aporten. No només per poder determinar l’autenticitat o la falsedat de les peces, sinó, sobretot, per conèixer amb precisió la composició química de la moneda i observar variacions en sèries àmplies d’emissions monetàries.
Finalment, en la darrera sessió, es prestarà atenció a l’estudi i la cura del metall encunyat amb la finalitat de preservar-lo. D’una banda, per la mateixa conservació de les peces en les millors condicions, d’acord amb els criteris i protocols de la conservació preventiva. De l'altra, per fer front a les diverses patologies que pateixen els metalls sorgits de contextos arqueològics o ubicats en espais no apropiats i que requereixen intervencions curatives en el procés de restauració.
Programa
- Dijous 22 de setembre
- Dijous 29 de setembre
- Dijous 6 d’octubre
Coordinació: Dr. Albert Estrada-Rius, Conservador en cap del Gabinet Numismàtic de Catalunya
Activitat gratuïta. Inscripció obligatòria.
El nombre d’assistents al Curs estarà limitat per l’aforament de la sala i per les recomanacions sanitàries vigents en el moment de celebració de l’activitat.
La matrícula dóna dret a un certificat i al lliurament de material informatiu i apunts-guia dels temes tractats.
Et demanem que, si no pots venir, anul·lis la teva reserva, si us plau, perquè algú altre de la llista d’espera pugui aprofitar les places vacants. Moltes gràcies!
