El metall de la moneda: fabricació, caracterització d’aliatges i conservació-restauració

El metall de la moneda: fabricació, caracterització d’aliatges i conservació-restauració

22 i 29 de setembre, i 6 d’octubre de 2022, de 17 a 20 h

Lloc: 
Sala de Consulta del Gabinet Numismàtic de Catalunya
Preus: 

Activitat gratuïta

Material: 
PDF icon Díptic IV Curs moneda

Díptic IV Curs moneda

Descripció:
IV Curs

El metall constitueix la base material de la moneda i, per això, el seu coneixement resulta fonamental. El curs ofereix una aproximació general al seu contingut metàl·lic des dels condicionants de fabricació fins a la seva preservació física. En la primera sessió, es resseguirà la diversitat de possibles procedències del metall. També es presentaran els aliatges utilitzats més freqüentment, la terminologia numismàtica i els diversos processos de fabricació oficial a les cases de moneda, així com els de falsificació en mans de falsaris al llarg de la història.

En la segona sessió, s’oferirà l’oportunitat de conèixer de manera pràctica l’instrumental i el funcionament de tècniques d’anàlisi no destructives d’aliatges metàl·lics a través de l'ús de raigs X i la informació que aquestes aporten. No només per poder determinar l’autenticitat o la falsedat de les peces, sinó, sobretot, per conèixer amb precisió la composició química de la moneda i observar variacions en sèries àmplies d’emissions monetàries.

Finalment, en la darrera sessió, es prestarà atenció a l’estudi i la cura del metall encunyat amb la finalitat de preservar-lo. D’una banda, per la mateixa conservació de les peces en les millors condicions, d’acord amb els criteris i protocols de la conservació preventiva. De l'altra, per fer front a les diverses patologies que pateixen els metalls sorgits de contextos arqueològics o ubicats en espais no apropiats i que requereixen intervencions curatives en el procés de restauració.

Programa

  • Dijous 22 de setembre
De l’obtenció del metall a la fabricació de la moneda
 
Albert Estrada-Rius, Gabinet Numismàtic de Catalunya. Museu Nacional d’Art de Catalunya 
 
  • Dijous 29 de setembre
La identificació del metall amonedat per anàlisi no destructiva de raigs X
 
Ignasi Queralt, Departament de Geociències, IDAEA/CSIC. Consell Superior d’Investigacions Científiques
 
Gonzalo Oteo i Jaume Pascual, Fischer Instruments S.A.
 
  • Dijous 6 d’octubre
De la conservació preventiva a la intervenció curativa dels metalls.
 
Benoît de Tapol, Àrea de Restauració i Conservació Preventiva. Museu Nacional d’Art de Catalunya 
 
Isabel Moreno, Conservació-restauració. Museu d’Arqueologia de Catalunya

 

Coordinació: Dr. Albert Estrada-Rius, Conservador en cap del Gabinet Numismàtic de Catalunya

#numismàtica

Informació i reserves: 

 

Activitat gratuïta. Inscripció obligatòria.

El nombre d’assistents al Curs estarà limitat per l’aforament de la sala i per les recomanacions sanitàries vigents en el moment de celebració de l’activitat.

La matrícula dóna dret a un certificat i al lliurament de material informatiu i apunts-guia dels temes tractats.

 

Et demanem que, si no pots venir, anul·lis la teva reserva, si us plau, perquè algú altre de la llista d’espera pugui aprofitar les places vacants. Moltes gràcies!

 

Curs el metall de la moneda