10è Congrés Internacional de Biblioteques d'Art

10è Congrés Internacional de Biblioteques d'Art

3 i 4 d'octubre de 2024

Descripció:

El Museu Nacional d’Art de Catalunya organitza, els dies 3 i 4 d’octubre, un congrés Internacional que reunirà representants de les principals biblioteques del món especialitzades en art, per parlar sobre el paper de la intel·ligència artificial en la gestió de les biblioteques i els museus.

Aquest congrés és un projecte del grup Art Discovery, liderat per les principals biblioteques internacionals que treballen en la recerca i la difusió de l'art, com ara la Biblioteca de la Tate Gallery de Londres, el Getty Research Institute de Los Angeles, la National Art Library i la biblioteca del Victoria and Albert Museum de Londres, la biblioteca del Moma de Nova York i, al nostre país, la Biblioteca Joaquim Folch i Torres del MNAC, l’única biblioteca de l’Estat en formar part d’aquesta xarxa. Tots aquests centres tenen en comú que treballen dins l'entorn d'OCLC WorldCat, conformant la base de dades de biblioteques més completa del món.

 

Des de fa 20 anys, de manera bienal, representants d’aquestes institucions es reuneixen per debatre i posar en comú temes relacionats amb la gestió, la difusió i la preservació de la documentació relacionada amb l’art. L'última d’aquestes jornades va tenir lloc el 2022 al Zentralinstitut für Kunstgeschichte a Munic. Anteriorment, el 2018, el congrés es va celebrar al Rijksmuseum d’Amsterdam, que participa en la gestió del catàleg documental.

 

El MNAC organitza la 10a. edició d’aquest congrés amb 150 inscrits i totes les places exhaurides. Una vintena d’experts internacionals  parlaran de com integrar la intel·ligència artificial en la gestió de les biblioteques, sobre la visualització de dades com estratègia de recerca en les humanitats i exposaran els experiments que ja s’estan realitzant amb ChatGPT per accelerar la catalogació de matèries per a publicacions electròniques.

Congrés internacional