Acció a l'aula. Proposta 3
IINTRODUCCIÓ A L'ACTIVITAT
La proposta didàctica pretén aprofitar el contingut per a la reflexió, i propiciar un ambient de treball de col·laboració. A l’hora d’identificar els rols i les diferents perspectives envers la dona que es representen en un seguit de quadres exposats al Museu Nacional, es fomentarà que cadascú aporti la seva valoració, per tal que es facin més evidents tant les diferències entre les perspectives individuals com els elements que totes tenen en comú. Una anàlisi de les intervencions per part de l’alumnat els ajudarà a integrar la complexitat del tema tractat i a reubicar la concepció personal que en tenien.
COM HO PODEU FER?
A cada grup se li proposa una graella per tal que llisti els valors proposats i compari els dos àmbits indicats. Un grup treballarà reflexionant sobre els valors que promou la cultura patriarcal i el feminisme, un segon grup sobre els valors que es promouen al gènere masculí i femení, i un tercer grup farà una graella comparant els valors habitualment associats al militarisme i als moviments per la pau. Tot seguit, identificaran i relacionaran aquests mateixos valors a partir de certes obres artístiques, sobretot emfasitzant els rols de gènere habitualment associats a la dona.
Ha de ser un exercici espontani, on es plasmin les primeres idees. Després d'uns10 minuts es fa la posada en comú i es fan paral·lelismes, també és interessant provocar el debat i la reflexió.
Grup 1
|
Grup 2
|
Grup 3
|
Amb la mateixa estructura de petits grups es dona a cada grup un conjunt d'imatges que mostren dones en situacions i actituds diferents, de les quals se'n pot desgranar un rol. Es tracta d'analitzar les obres i adaptar el rol que representa en l'actualitat. Aquí en teniu alguns exemples de la col·lecció d'art modern del Museu Nacional.
Orientacions per analitzar el rol de gènere dels referents artístics
- L’escena té lloc a l’espai públic o privat?
- Quina és l’acció?
- Qui té el poder a l’escena i com es manifesta?
- La dona ocupa un espai protagonista en l’escena? Actua sola o amb una agrupació de persones (pot ser explícita o implícita a l’obra)?
- Quins objectes la caracteritzen? I quina postura?
- Quina emoció i valors transmet?
Transferència al present
- Essent el màxim fidels a l’anàlisi i reflexió anterior, es tracta de trobar paral·lelismes en la nostra quotidianitat sobre de quina manera és ocupat aquest rol.
- Reflexioneu/parleu dels rols de les dones que teniu més a prop: mares, tietes, àvies, germanes, etc..