Ex ungue leonem. Caps de marbre del Mestre de Cabestany
Ex ungue leonem. Caps de marbre del Mestre de Cabestany
Coincidint amb la celebració del Congrés Internacional de Romànic que el museu organitza en col·laboració amb la British Archaeological Association, a les sales de la col·lecció permanent es podrà veure un conjunt de peces del Mestre de Cabestany.
Ex ungue leonem, locució llatina, que es tradueix ‘per l’urpa (es coneix) el lleó’, al·ludeix al fet que a partir d’un fragment d’un conjunt en podem tenir una imatge de la seva totalitat, com succeeix en el cas de les peces de marbre que aquí presentem.
Els quatre caps de marbre que presentem són fragments provinents de la portada de Sant Pere de Rodes, una obra mestra atribuïda a un dels escultors més sorprenents del romànic, l’anomenat Mestre de Cabestany. La seva producció s’ha localitzat en diversos llocs de l’Europa meridional, des de la Toscana (Itàlia) fins a Navarra, tot i que la major part d’exemples conservats es troben al nord de Catalunya i al Llenguadoc.
La portada havia estat construïda, probablement, durant les dècades centrals del segle XII, i contenia temes del Nou Testament. Va ser destruïda cap al primer quart del segle XIX, si bé n’han sobreviscut unes poques restes, disperses. Els caps mostren un treball molt acurat, que combina altes dosis d’expressivitat amb un accentuat sentit del volum, tot revelant el coneixement dels relleus dels sarcòfags antics.
Cal recordar que la paraula marbre prové del llatí marmor, derivada del grec clàssic marmairon, que significa ‘brillar’. Aquest material va gaudir d’un gran prestigi a l’Antiguitat, que es va anar mantenint durant l’edat mitjana, quan també el trobem als edificis. Els caps que mostrem, arrencats del seu lloc d’origen, han adquirit valor per si mateixos gràcies a una talla que les fa lluir, talment com joies de l’època romànica.
- Projecte de Jordi Camps
- Inclòs amb l'entrada del museu
- Del 04/04/2014 al 28/09/2014
- Dossier de premsa - pdf 772 Kb
- Catàleg de l'exposició Ex ungue leonem. Caps de marbre del Mestre de Cabestany