Fabricació de moneda i renovació tecnològica. XXVIII Seminari d’història monetària de la Corona d’Aragó

Dimarts 10 d’abril i dijous 12 d’abril, de 17 a 20 h

Lloc:
Espai Innova
Preus:

Preu de matrícula 15 €. Estudiants, jubilats i Amics del MNAC, 10 €

Material:
PDF icon Programa - pdf 1,10 Mb

Programa - pdf 1,10 Mb

Inscripcions obertes per al XXVIII Seminari d’història monetària de la Corona d’Aragó, que enguany es dedica a la fabricació de moneda i renovació tecnològica.

La moneda és un producte manufacturat en sèrie i, per tant, subjecte a un procés de fabricació. Des de l’Antiguitat i fins a l’edat moderna s’han utilitzat diferents sistemes d’elaboració que els ponents invitats presentaran amb detall. Es començarà per analitzar les operacions de treball del metall a les cases de moneda per seguir amb l’encunyació manual a martell, que va ser la més important a l’edat mitjana.

Ja en època moderna van aparèixer, successivament, dos sistemes mecànics que van permetre fabricar una moneda més ben acabada i, per tant, més difícil de falsificar. Es tracta dels molins de laminació i de les premses de volant. Les darreres associades a la introducció de l’acordonament del cantell monetari com una mesura d’ornament i de seguretat contra el retall.

El fet que a la Seca Reial de Barcelona s’experimentessin els tres principals sistemes de fabricació al llarg de l’edat medieval i moderna ens permetrà com a cloenda repassar els avatars del procés amb exemples de peces conservades al mateix Gabinet numismàtic de Catalunya.

#Numismàtica

Coordinació: Albert Estrada-Rius, conservador en cap del Gabinet Numismàtic de Catalunya del Museu Nacional d’Art de Catalunya

Dimarts 10 d’abril, de 17 a 20 h

La manipulación del metal en las casas de moneda medievales, a càrrec de Dr. Ricardo Córdoba de la Llave, catedràtic de la Universidad de Córdoba

La fabricación de moneda a martillo en las fuentes iconográficas: de la Antigüedad a la Edad Media, a càrrec de Dr. Manuel Gozalbes, conservador del Museu de Prehistòria de València

Dijous 12 d’abril, de 17 a 20 h

La fabricación a molino y el Real Ingenio de la Moneda de Segovia, a càrrec de Dr. Glenn Murray, Presidente de la Asociación de Amigos de la Casa de la Moneda de Segovia

Entre la continuïtat i la renovació tecnològica: les emissions de la Seca Reial de Barcelona, a càrrec de Dr. Albert Estrada-Rius, Conservador del Gabinet Numismàtic de Catalunya i Dra. Maria Clua, adjunta a conservació del Gabinet Numismàtic de Catalunya

Curs reconegut pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya com a activitat de formació permanent adreçada al professorat

Jaume I, dit «El Conqueridor», Diner de tern, 1258-1276

Felip III de Castella, Mig croat, 1611

Arxiduc Carles d'Àustria, 2 rals, 1708

Informació i reserves:

Gabinet Numismàtic de Catalunya

T. 93 622 03 60

De dilluns a divendres, de 9 a 14 h

Places limitades

El preu de matrícula és de 15 €. Per a estudiants, jubilats i Amics del museu, 10 €.

La matrícula dóna dret a un certificat d’assistència i a un dossier monogràfic.

Per assistir al curs, cal

1. reservar plaça: ens heu de facilitar per telèfon o per correu electrònic nom, cognoms, domicili, població, codi postal, telèfon i correu electrònic de contacte.
  1. ingressar l’import de matrícula al compte corrent a nom del Museu Nacional d’Art de Catalunya (núm. IBAN ES40 2100 0974 89 0200035583).

El museu compleix en tots els seus termes la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (BOE núm. 289, de 14 de desembre de 1999)